Een circulaire en energiepositieve luchthaven. Dat wil Schiphol in 2050 zijn. Hoe de luchthaven er dan uitziet? Dan draaien we volledig op duurzame energie van zon, wind en bodem. We produceren meer energie dan we verbruiken en de overcapaciteit gaat naar andere gebruikers.
Alle voertuigen zijn dan elektrisch. Van schaarliften tot hotelshuttles en alles wat daar tussen zit. Vliegtuigen taxiën duurzamer naar de banen. Niet meer op de eigen kerosinemotor, maar met een speciale trekker. Alle gebouwen - loodsen, kantoren, terminal - zullen circulair zijn gebouwd. Na afloop van hun levensduur halen we ze uit elkaar en hergebruiken al het materiaal.
We willen graag op schema blijven. Daarom hebben we 2 tussendoelen benoemd voor 2030. In 2030 is Schiphol afvalvrij en emissievrij. Of we dat gaan halen? Daar werken we elke dag met heel veel mensen hard aan! We nemen steeds meer maatregelen om onze doelen te bereiken.
Van bagagetrekker en schaarlift tot cateringbusje en hotelshuttle
De elektrische bussen zijn schoner en ook nog eens heel stil
Stilstaande vliegtuigen gaan aan de stekker
Waar je op Schiphol ook je telefoon oplaadt, je gebruikt altijd en overal Hollandse windenergie
Op steeds meer daken liggen zonnepanelen, onder meer bij P3, de garage voor langparkeren
Koelen en verwarmen met bodemenergie in plaats van gas
We nemen tal van maatregelen om zuiniger met energie om te gaan
Op de luchthaven zie je nu al mooie voorbeelden van circulaire en energiepositieve gebouwen
Ze zitten niet anders maar ze zijn wel anders gemaakt
Digitale borden met reizigersinformatie kopen we op een andere manier in
Schiphol wil koploper verduurzamen zijn. Daarom geven we ruimte aan innovaties
Elk jaar wordt meer afval gerecycled
Vliegtuigen duurzamer van en naar de baan
Onze luchthavens zijn net-zero voor eigen activiteiten
Kwetsbaar voor klimaatverandering door ligging in polder en 4 m onder zeeniveau