Duurzamer bouwen op Schiphol

Onze ambitie is dat nieuwe en bestaande gebouwen op Schiphol in 2030 afval- en emissievrij zijn. Voor 2050 gaan we nog een flinke stap verder. Onze ambitie is dat ze dan circulair en energiepositief zijn. En daar werken we nu al hard aan. Bij steeds meer oude gebouwen verwisselen we gas voor een duurzamer energiebron. Nieuwe gebouwen hebben geen gasaansluiting meer en hebben zonnepanelen. Bij het slopen van oude gebouwen hergebruiken we zoveel mogelijk materiaal. Nieuwe gebouwen worden volgens circulaire principes ontworpen.

Image - Duurzaam bouwen op Schiphol

Verduurzamen van gebouwen is een continu proces

Schiphol is eigenaar van tal van gebouwen. Denk aan de terminal, de kantoorgebouwen en parkeergarages. Het renoveren, vernieuwen en uitbreiden van deze gebouwen is een continu proces. De kernwoorden hierbij zijn: energiezuinig, duurzame energie gebruiken, circulair slopen, zoveel mogelijk hergebruiken en circulair bouwen. Op Schiphol zie je nu al mooie voorbeelden van duurzaam bouwen:

De nieuwe A-pier

Schiphol bouwt aan een nieuwe pier: de A-pier. Het wordt niet alleen de nieuwste pier, maar ook de duurzaamste. We hebben goed nagedacht waar we energie kunnen besparen en waar we gebruik kunnen maken van hergebruikt of duurzaam materiaal. De A-pier heeft acht gates en een oppervlakte van 55.000 vierkante meter.

Het mortuarium

Het mortuarium is het eerste cradle-to-cradle gebouw op Schiphol. De gebruikte materialen kunnen na de levenscyclus van dit gebouw gemakkelijk weer ergens anders worden gebruikt. Ook voldoet het gebouw aan de BREEAM Excellent-criteria. Het heeft eigen zonnepanelen, regenwaterzuivering en luchtzuivering.

Busstation Knooppunt Schiphol-Noord

Het busstation ‘knooppunt Schiphol-Noord’ is een bijzondere vorm upcycling. Een Britse T2-vliegtuighangar uit de Tweede Wereldoorlog is verplaatst, gerenoveerd en herbouwd als OV-knooppunt met een achttal bushaltes. Het heeft zonnepanelen op het dak. Het is een van onze gebouwen die al energiepositief is. Het wekt meer energie op dan het zelf verbruikt.

Circulair slopen Vrachtgebouw 18

De meer dan 2.000 ton wegende staalconstructie van Vrachtgebouw 18 is in zes maanden tijd stukje voor stukje uit elkaar gehaald. Het gebouw zal in de nabije omgeving van Schiphol door de nieuwe eigenaar op precies dezelfde manier in elkaar worden gezet.

Parkeergarage P2

Parkeergarage P2 is niet met zomaar gesloopt, maar met beleid uit elkaar gehaald. Het oude bouwmateriaal en interieur zijn hergebruikt. Vrijwel niks (1%) is op de vuilnisbelt terechtgekomen.

Wat we bijdragen aan verduurzamen