Wij zijn ervan overtuigd dat duurzamer vliegen moet. Met minder CO₂. En met minder andere emissies, zoals stikstof en ultrafijnstof. Schiphol Group maakt zich al jaren nationaal en internationaal sterk voor het verduurzamen van de internationale luchtvaart.
Schiphol Group is voorstander van het maken van afspraken, op nationaal, Europees en mondiaal niveau. De Nederlandse luchtvaartsector heeft afgesproken om in 2030 de CO₂-uitstoot van de luchtvaart vanuit Nederland te hebben teruggebracht naar het niveau van 2005.
Uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht van Schiphol, blijkt dat dit niet voldoende is voor het Klimaatakkoord van Parijs. Hiervoor is in 2030 minimaal 30 procent CO₂-reductie nodig vergeleken met 2019. Dat is meer dan de huidige (nationale) doelstelling van -9%.
Op korte termijn gaat vooral het gebruik van duurzamere brandstoffen bijdragen aan duurzamer vliegen. Wereldwijd wordt aan innovaties voor de langere termijn gewerkt, zoals elektrische of hybride vliegtuigen. Ook efficiënter gebruik van het Europese luchtruim gaat de uitstoot van vliegtuigen verminderen.
Duurzamere brandstoffen op korte termijn enige optie voor vliegen met minder uitstoot
Afhankelijk van het type vliegtuig, betaal je meer of minder om op Schiphol te landen
Elektrisch vliegtuig Pipistrel op Rotterdam The Hague Airport
Zonder omweg en in directe lijn vliegen scheelt emissies
Nationaal en internationaal heeft de Nederlandse luchtvaartsector klimaatafspraken gemaakt
Vlootvernieuwing en brandstofbesparing zijn hot topics
Naast CO₂, draagt de luchtvaart ook met andere emissies bij aan klimaatverandering. Denk bijvoorbeeld aan stikstof, roet of zwaveloxide.
Zero tolerance voor handel in mensen en beschermde plant- en diersoorten
Er komen steeds meer alternatieven voor korte vliegreizen. Deze hebben minder uitstoot dan het vliegtuig.