Zuiniger en schonere toestellen, CO₂-compensatie, een hoge bezettingsgraad, ander en minder verpakkingsmateriaal van het eten aan boord. Airlines nemen steeds meer duurzame maatregelen.
Nieuwe toestellen hebben een belangrijk aandeel in het verminderen van emissies. Ze zijn een stuk zuiniger dan de oudere generaties. Zo heeft KLM een belangrijke stap voorwaarts gezet door langeafstandsvluchten uit te voeren met haar nieuwe Dreamliners (Boeing 787) in plaats van de klassieke Boeing 747’s. Sinds 2017 zetten ook Aeroméxico en Etihad Airways de nieuwe 787 in. Een ander stiller en zuiniger toestel voor lange afstanden is de Airbus A350. Singapore Airlines, Cathay Pacific, Delta Airlines en China Airlines gebruiken dit toestel op de bestemming Amsterdam. Transavia vernieuwt haar vloot sinds 2024 met de A321neo en de A320neo.
Vliegtuigmaatschappijen verminderen ook de CO₂-uitstoot door met minder gewicht te vliegen. Hoe lichter, hoe minder kerosine ze verbruiken. Zo zijn de servicetrolleys lichter geworden, is het verpakkingsmateriaal van het eten aan boord verminderd en er wordt zelfs lichtere verf voor de buitenkant van de vliegtuigen gebruikt.
KLM is een van de grote spelers in de luchtvaartsector en de grootste op Schiphol. Het zet zich al een aantal jaren actief in om de CO₂-uitstoot te verminderen. De vliegmaatschappij heeft hiervoor de Carbon Reduction Roadmap opgesteld. Het heeft al sinds 2008 een CO₂-compensatiedienst voor reizigers.
easyJet zet in op het minimaliseren van de huidige CO2-uitstoot en streeft CO2-emissievrije oplossingen na voor de toekomst. Onder andere door bij te dragen aan de ontwikkeling van hybride en elektrische vliegtuigen. Daarnaast gaat het door met het efficiënter maken van de huidige operatie – bijvoorbeeld door te taxiën met één motor en het introduceren van zuinigere vliegtuigen in hun vloot.