Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en onderzoeksbureau CE Delft hebben in opdracht van Schiphol onderzocht wat er nodig is om de CO₂-uitstoot van Schiphol in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs. Uit het onderzoek blijkt dat er in 2030 minimaal 30 procent CO₂-reductie nodig is ten opzichte van 2019 om Schiphol en de Europese luchtvaart te ontwikkelen in lijn met Parijs. Dat is meer dan de huidige (nationale) doelstelling van -9 procent.
Om dit te bereiken, is versterkt nationaal en internationaal beleid noodzakelijk. Rekening houdend met het sterke internationale karakter van de luchtvaart, is het daarbij essentieel dat de vervuiler betaalt. Daarom zijn volgens ons op nationaal en internationaal niveau de volgende maatregelen nodig:
Vorm de Nederlandse vliegbelasting om naar een afstandsafhankelijke belasting. 20 procent van de vluchten (de langeafstandsvluchten) is tenslotte verantwoordelijk voor 80 procent van de uitstoot. Dit is in lijn met al bestaande afstandsafhankelijke vliegbelastingen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Belast businessclass en privévluchten extra.
Sluis de opbrengst van de vliegbelasting terug om de Nederlandse luchtvaartsector versneld af te helpen stappen van fossiele brandstoffen. Zo creëren we daarnaast in ons land een competitief voordeel voor de ontwikkeling van duurzame luchtvaartinitiatieven.
Breid het Europese emissiehandelssysteem uit naar intercontinentale vluchten. Momenteel geldt dit alleen voor vluchten binnen Europa.
Voer een Europese koolstofgrensheffing (CBAM) in om koolstoflekkage te voorkomen en een gelijk speelveld te behouden.
Zet in op wereldwijde kerosinebelasting en bijmengverplichting via de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO.
Bekijk hier de onderzoeken:
CO₂ reduction targets for Amsterdam Airport Schiphol based on remaining IPCC CO₂ budgets up to 2050 - Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR)
Carbon Budget Aviation - CE Delft
Schiphol heeft samen met KLM en Barin ook opdracht gegeven aan SEO, CE Delft, Significance en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Centrum (NLR) voor een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA) waarbij gekeken wordt naar de welvaartseffecten van minder vluchten enerzijds en verdergaande milieumaatregelen anderzijds. De uitkomsten van het onderzoek heeft Schiphol verwerkt in voorstellen en acties, zoals het 8-puntenplan, om de impact van vliegen voor de omgeving en het milieu te verminderen en de noodzaak tot het versneld reduceren van de CO2 uitstoot. Download het volledige rapport