Stimuleren alternatieve aandrijving

Schiphol Group stimuleert elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. We volgen de ontwikkelingen op de voet. Elektrisch vliegen en vliegen op waterstof kan de CO₂-uitstoot van vluchten op korte afstand drastisch omlaag brengen. Commerciële vluchten zijn nog ver weg. Maar er wordt wel vooruitgang geboekt.

(5) achterliggend vlootvernieuwing elektrisch vliegen

Pipistrel Velis Electro

Op Rotterdam The Hague Airport staat de Pipistrel Velis Electro. Het is geschikt voor 2 personen. De Pipistrel is het eerste in Nederland geregistreerde elektrische toestel. Met de Pipistrel wordt kennis en ervaring opgedaan om elektrisch vliegen op te schalen. Ook wordt onderzoek gedaan naar de impact van elektrisch vliegen op het vliegveld. Het onderzoek op Rotterdam The Hague Airport doet Schiphol Group met partners van de Duurzame luchtvaarttafel (werkgroep innovatie en Actieprogramma Hybride elektrisch Vliegen) en RHIA (Rotterdam The Hague Innovation Airport) community.

Power Up: proeftuin voor elektrisch vliegen

Hoe haalbaar is elektrisch vliegen? Wat is hiervoor nodig op de luchthaven? En is een netwerk tussen Europese regio’s haalbaar? Dat gaan Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde uittesten. Samen hebben ze hiervoor de proeftuin Power Up opgericht. Power Up wordt ondersteund door Royal Schiphol Group en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Vliegen op waterstof

Naast elektrisch vliegen, is ook vliegen op waterstof volop in ontwikkeling. Om waterstof aangedreven toestellen op de luchthaven mogelijk te maken moet de infrastructuur worden aangepast. Schiphol en Rotterdam The Hague Airport werken hier samen met andere partijen aan.

Wat we bijdragen aan verduurzamen