In december 2023 bereikten Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) het hoogste niveau Airport Carbon Accreditation (ACA), niveau 5. Deze CO2-status wordt elk jaar opnieuw getoetst door Airports Council International (ACI). ACI gebruikt hiervoor het Airport Carbon Accreditation-programma.
Om niveau 5 te bereiken, moet een luchthaven in Scope 1 en 2 (eigen activiteiten) net-zero zijn en blijven. Maar ook werk maken van emissiebronnen in Scope 3 (activiteiten andere partijen). Concreet betekent dit dat onze Scope 1- en Scope 2-emissies met 90% zijn verminderd vergeleken met 2010 voor Schiphol, Eindhoven en RTHA. Voor de resterende 10% hebben we carbon removals gekocht waarmee CO2 verwijderd is uit de atmosfeer. En dat we geloofwaardige reductiemaatregelen toepassen voor de resterende emissies (Scope 3).
Bij Scope 3 gaat het onder andere om het landen en opstijgen van vliegtuigen,
vliegtuigafhandeling en wegverkeer rond het luchthaventerrein. Ook de CO2-emissies door het gebruik van kerosine bij uitgaande vluchten vallen hieronder. Uitstoot van inkomende vluchten naar onze luchthavens telt mee in de CO2-afdruk van de vertrekkende luchthaven. De uitstoot tijdens de landing (3.000 voet) wordt wel opgenomen in de CO2-afdruk van onze luchthavens.
Het grootste deel van de CO2-uitstoot van Schiphol Group is afkomstig van activiteiten van derden (Scope 3).