Met het anders inkopen van de beeldschermen met reizigersinformatie, geeft Schiphol een boost aan circulair produceren. Schiphol is geen eigenaar meer van de beeldschermen. Het eigendom hiervan blijft bij de producent. Schiphol betaalt alleen voor het gebruik van de verlichting en de beeldschermen.
Deze manier van inkopen is een eerste, maar belangrijke stap, op weg naar 100% circulair produceren. Doordat de producent eigenaar blijft, krijgt hij een prikkel om zijn producten zolang mogelijk te laten meegaan. Hiermee wil Schiphol de traditionele manier van produceren, gericht op een beperkte levensduur en zo snel mogelijk vervangen, doorbreken. Als producten langer meegaan, scheelt dat afval en bovenmatig gebruik van (schaarse) grondstoffen.
Voor alle digitale informatieschermen betaalt Schiphol sinds 2019 alleen voor het gebruik. Ze blijven eigendom van BIS|Econocom. In totaal gaat het om bijna 3000 stuks. Ze worden gebruikt voor de vertrek- en aankomsttijden, mededelingen, en reclames. Je vindt ze overal op Schiphol: in de Aankomst- en Vertrekhallen, de Lounges, pieren en bij de gates. Aan het einde van de levensduur zorgt BIS|Econocom ervoor dat zoveel mogelijk schermen een tweede leven krijgen. Schermen die niet voor hergebruik in aanmerking komen, worden zo milieuvriendelijk mogelijk gerecycled.