Schiphol Group heeft de ambitie dat in 2030 al haar luchthavens Zero Waste zijn. We hebben dan geen restafval meer, maar alleen reststromen. Die hergebruiken of recyclen we. We zorgen ervoor dat onze reststromen een zo hoog mogelijke waarde opleveren. We willen zo weinig mogelijk reststromen. Daarom werken we aan het verminderen en voorkomen van restafval. Een zero waste-luchthaven is de eerste mijlpaal in onze ambitie van een circulaire luchthaven in 2050.
Sinds juni 2023 werken we samen met afvalverwerker Renewi en techbedrijf Seenons om ons doel van zero waste te bereiken. Renewi is verantwoordelijk voor de afvallogistiek: het ophalen, afvoeren en verwerken. Om echt stappen te maken is inzicht in de afvalstromen onmisbaar. Daar zorgt Seenons voor: wie produceert wat op de luchthaven en hoeveel? Seenons analyseert alle data, kijkt waar maatregelen nodig zijn en welke mogelijkheden er op de markt zijn. Het doel is we straks van al onze reststromen weten wat er van wordt gemaakt en of dat de meest duurzame oplossing is.
Op Schiphol worden verschillende reststromen ingezameld. Van GFT-afval, plastics en papier tot metaal, TL-buizen en koffieprut. Deze reststromen komen van de terminal en de kantoren, maar ook uit de vliegtuigen.
Vanaf 1 juli 2021 zit er € 0,15 statiegeld op kleine plastic flessen frisdrank en water en blik in Nederland. Schiphol is geen aangewezen verplichte innamelocatie, maar we willen graag ons steentje bijdragen aan het recyclen van PET flesjes. Het inzamelen van plastic flessen op de luchthaven past goed in ons doel om in 2030 een afvalvrije luchthaven te zijn. Wie graag het statiegeld terug wil, kan het flesje inleveren bij de door Stichting Statiegeld Nederland aangegeven locaties, in plaats van op Schiphol. Dit zijn over het algemeen grotere supermarkten, bemande tankstations langs de snelweg en bemande ov-locaties (niet op Schiphol Plaza).