Duurzamer taxiën

Schiphol onderzoekt hoe duurzamer taxiën op de luchthaven kan worden ingevoerd. Bij duurzamer taxien wordt een vliegtuig met een speciale vliegtuigtrekker, de Taxibot, van en naar de baan gesleept. Hierdoor kan een vliegtuig zonder motoren taxiën. Het verbruikt dan minder kerosine en stoot dus minder CO₂, NOx en (ultra)fijnstof uit.

taxibot

Eerste pilot succesvol afgerond

In 2020 heeft Schiphol met een paar partners een succesvolle proef gedaan. Tijdens de proef zijn vliegtuigen naar de start- of landingsbaan gebracht door de Taxibot. Het speciale sleepvoertuig is van Smart Airport Systems, zusterbedrijf van bekende grond-afhandelingsmateriaal leverancier van TLD. Het voertuig, waarvan er momenteel tien ter wereld zijn, wordt aangedreven door een hybride combinatie van elektrische en-diesel motoren. Het verbruikt tijdens het taxiën 95% minder brandstof dan vliegtuigmotoren zouden doen.

Stappenplan opschalen duurzamer taxiën

Vanwege de succesvolle resultaten, is er na de pilot een stappenplan opgesteld om duurzamer taxiën op heel Schiphol de standaardprocedure te maken. De eerste stap zijn de aanschaf van 2 nieuwe Taxibots door Schiphol. Hiermee wordt een vervolgproef gedaan. Daarna zal de proeffase overgaan in een standaardproces. Hierbij kunnen bepaalde vliegtuigtypen duurzamer taxiën van en naar de Polderbaan. De voorbereidingen hiervoor worden al getroffen.

Wat we bijdragen aan verduurzamen