Het zit in antiaanbakpannen, kleding, verf, voedselverpakking, cosmetica, bestrijdingsmiddelen en door het gebruik van deze producten in het milieu in heel Nederland. Per- en polyfluoralkylstoffen, ofwel: PFAS. In de jaren ’60 werd deze ontdekking nog bejubeld vanwege zijn weerbaarheid tegen water, vet en olie. Inmiddels leren we steeds meer over de keerzijde. PFAS kan schadelijk zijn voor het milieu en gezondheid.
Schiphol is geen producent van PFAS. De verontreining van het milieu komt door het gebruik van PFAS-houdend blusschuim door de brandweer. Dit blusschuim bleek zeer geschikt voor het blussen van vloeistofbranden en werd de standaard voor brandweerkorpsen over de hele wereld. Vanaf 1985 werd het op luchthavens voorgeschreven voor vloeistofbranden. Vanwege de superieure blussende werking kon de brandweer hiermee een vliegtuigbrand in no time en binnen de wettelijk gestelde tijd blussen.
Inmiddels gebruikt de Schipholbrandweer geen PFAS-houdend blusschuim meer. Sinds 2001 niet meer bij oefeningen op Schiphol en sinds 2020 ook niet meer bij incidenten. Toen bood een aanpassing in de regels ruimte om ook blusschuim zonder PFAS te gebruiken.
Het meest actuele nieuws rondom PFAS op Schiphol.
Onze collega’s die werken aan dit project.
Technische vragen, rapporten en publicaties.
Misverstanden over PFAS op Schiphol.
Vragen en antwoorden.
Meldpunt PFAS.