Steeds meer mensen reizen graag via Schiphol en daardoor zetten steeds meer luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen in van en naar Amsterdam. Soms is het nodig om deze zo genoemde widebody-vliegtuigen tijdelijk te parkeren als hiervoor geen ruimte is aan de gate. Om dat te faciliteren, hebben we extra bufferruimte nodig. Daarom breiden we één van onze bufferlocaties, het Uniform platform, uit. Nu ook fase 2 van het project succesvol is afgerond, zijn er 10 bufferposities beschikbaar op het Uniform Platform. Dit draagt bij aan het onze on-time performance.
Uniform Platform gaat groot en wijds voor de toekomst van Schiphol
Een bufferlocatie die relatief dicht bij de gates ligt is het Uniform platform. Bij de start van het project bood het platform ruimte aan vijf widebody-vliegtuigen; met de afronding van fase twee hebben we nu tien bufferposities.
Voor uitbreiding van het Uniform platform is nodig:
50.000 m3 zand
55.000 m2 beton
110.000 m2 asfalt
2 km roostergoot
2,6 km hemelwaterafvoer
We breiden het Uniform platform uit in fases. In de eerste fase gebruikten we de toekomstige rijbaan tijdelijk als bufferlocatie en groeiden van vijf naar zeven plekken. In de tweede fase breiden we verder uit, waardoor er nu tien plekken voor widebody-vliegtuigen beschikbaar zijn.
Wij wachten nu op besluitvorming over fase 3 (waardoor de totale capaciteit op 12 wide body bufferposities komt) op basis van het business plan 2022-2026.
Regenbuien die in korte tijd voor veel overlast zorgen: het komt steeds vaker voor. Projectteam Uniform Platform bedacht een slim waterbuffer- en afvoersysteem: een win-winsituatie voor Schiphol én het Hoogheemraadschap.
Op woensdag 8 mei vond de officiële starthandeling voor de tweede fase van de uitbreiding van het Uniform platform plaats. Mirjam de Boer-Postmus en Siebolt Bennema trokken een overall aan en gingen aan het werk.
We breiden het Uniform platform uit. Doel: extra bufferplekken om widebody-vliegtuigen tijdelijk te parkeren. Maar hoe breiden we zo’n platform eigenlijk uit?
Bij het nieuwe Uniform platform loopt een pilot om de bekabeling dieper onderin de asfaltlagen aan te brengen. In kokers. ‘Op de lange termijn is dat stukken makkelijker en voordeliger.’