Op maandag 12 november hebben we zes (tijdelijke) bufferplekken bij het Uniform platform in gebruik genomen. Deze posities zijn ontworpen op een, achter het bestaande platform aangelegde, rijbaan. Hiermee is de eerste fase van de uitbreiding van dit platform afgerond.
Voorafgaand aan de ingebruikname van de bufferplekken hebben we bij het Uniform platform een simulatie uitgevoerd met een Boeing 747. Met de simulatie testten we het bufferen in deze nieuwe situatie. De simulatie was een succes en gaf vliegtuigsleeptrekkers een goed beeld van de nieuwe situatie bij het afslepen of ophalen van vliegtuigen.
We breiden het Uniform platform uit in meerdere fases. In de eerste fase creëren we een situatie waarbij we de toekomstige rijbaan tijdelijk gebruiken als bufferlocatie. Hierdoor groeien we alvast van vijf naar negen plekken. Op de toekomstige rijbaan kunnen de vliegtuigen in twee aparte opstellingen van elk drie vliegtuigen worden geparkeerd. In deze situatie nemen we wel twee bestaande opstelplaatsen buiten gebruik. Deze zullen tijdelijk dienen als inrit.
In de tweede fase breiden we het Uniform platform zelf uit en maken we een rijbaanverbinding. Uiteindelijk zijn er in 2020 elf plekken beschikbaar. Kortom, het Uniform platform wordt een platform waar je ‘U’ tegen zegt.