Schiphol werkt aan de vernieuwing, renovatie en het verder innoveren van de bagagekelders. Daarom bouwen we een nieuwe bagagekelder inclusief bagage-afhandelingssysteem. Met de bouw van deze nieuwe bagagekelder wordt het mogelijk de bestaande bagagesystemen te vervangen, zonder dat luchtvaartmaatschappijen en reizigers daar veel hinder van ondervinden.
Met de bouw van de nieuwe bagagekelder en de renovatie van de bestaande kelders waarborgen we de operationele continuïteit én verbeteren we de arbeidsomstandigheden van de bagagemedewerkers.
Op Schiphol kunnen reizigers op verschillende plekken hun bagage inchecken. De bagage wordt - na het inchecken - via een hoofdtransportroute verplaatst naar de juiste bagagekelder, deze route noemen we de ‘backbone’. Deze backbone stelt Schiphol in staat om koffers ondergronds te vervoeren tussen de verschillende bagagesystemen en buffers van Schiphol. De kelder en het bagagesysteem die we in de komende jaren gaan aanleggen, koppelen we aan het huidige systeem door de backbone te verlengen naar de nieuwe kelder.
Op Schiphol hebben we bagagebuffers, grote opslagruimtes waar koffers die al ingecheckt zijn even opgeslagen worden, voor deze naar het vliegtuig worden gebracht. De huidige buffer bij kelder Zuid wordt uitgebreid om meer capaciteit te creëren tijdens piekuren.
We vergroten de bestaande capaciteit in de buffer met minimale aanpassingen. We richten de ruimte ‘slimmer’ in, hiermee realiseren we meer opslagcapaciteit. Door deze slimmere inrichting en vernieuwing creëren we extra capaciteit voor een optimaal bagageproces.