Schiphol werkt aan de uitbreiding en vernieuwing, renovatie en het verder innoveren van de bagagekelders. Daarbij wordt onder meer de bouw van een nieuwe bagagekelder inclusief bagage-afhandelingssysteem voorbereid. De nieuwe bagagekelder komt op de plek waar we ook voorbereidingen treffen om een nieuwe terminal te bouwen. Over de bouw van deze nieuwe terminal is nog geen definitief besluit genomen. Om de optie open te houden wordt een integraal ontwerp gemaakt. Dit betekent dat in het ontwerp van de bagagekelder rekening wordt gehouden met de mogelijkheid van het bouwen van een nieuwe terminal op het dak van de bagagekelder
Schiphol is een van de oudste luchthavens van Europa en staat sinds 2016 onder operationele druk door gebrek aan ruimte.
Schiphol beschikt over 145.000 m2 bagagesystemen. Dat is een totaaloppervlakte van ongeveer 29 voetbalvelden die zijn opgedeeld in verschillende gebieden.
Schiphol ligt in zijn geheel ongeveer 4,5 meter onder zeeniveau, maar de bagagehallen liggen het diepst: op sommige plekken wel 13 meter onder de zeespiegel. De muur van de E-kelder is 1,1 meter dik om het grondwater tegen te kunnen houden.
In totaal ligt er in de bagagegebieden ruim 30 kilometer transportsysteem; de systemen draaien op 110 serverkasten en bijna tienduizend motoren.
De langste weg die een koffer op Amsterdam Airport Schiphol kan afleggen is 2,5 kilometer.