Schiphol is deze maand gestart met de eerste werkzaamheden op en rond de locatie van de nieuwe bagagekelder. We verplaatsen horeca-, servicepunten en winkels en we openen een nieuwe passagiersverbinding zodat we de bestaande verbinding kunnen verwijderen. Daarnaast leiden we de Rinze Hofstraweg om. Op deze manier maken we ruimte voor de bouw van de nieuwe bagagekelder.
De verbinding tussen de BC-corridor – de huidige route tussen de B- en de C-pier – en de B-pier wordt deels verwijderd. Vanaf eind september nemen passagiers een andere route als zij van de B- en de C-pier lopen: de BC-Link. De komende weken maken we de BC-link klaar voor de nieuwe passagiersroute: de rolpaden worden aangepakt, er worden media- en kunstuitingen verzorgd en de elektrische installaties worden op orde gebracht.
Een aantal winkels in de huidige BC-Corridorwordt gedemonteerd en verplaatst, zodat de BC-corridor afgesloten kan worden voor passagiers. Later dit jaar worden de nieuwe BRUNA, Kappé-store en Grab Fly-store geopend op een andere plek op de B-pier. Zo zijn de winkels beter te vinden voor passagiers en gemakkelijker toegankelijk. In het voorjaar van 2025 ronden we de werkzaamheden aan de winkels af.
Door nu te starten met de eerste werkzaamheden op locatie en verschuivingen zorgen we ervoor dat we straks ruimte hebben om de nieuwe bagagekelder te bouwen. We verwachten dat het definitieve ontwerp voor de bagagekelder medio 2026 gereed is en we daarna kunnen starten met de bouw van de bagagekelder.
Schiphol zorgt er met de bouw van de nieuwe bagagekelder en de renovatie van de bestaande kelder voor dat, naast operationele continuïteit, de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers verder verbeteren. Innovatieve oplossingen op het gebied van automatisering en artificial intelligence gaan in de toekomst bagagemedewerkers steeds verder ondersteunen.