Schiphol en partnersSchiphol en partners verduurzamen horeca

Als thuishaven voor wereldreizigers verbindt Schiphol mensen met de wereld. Nu en in de toekomst. Schiphol heeft de ambitie om maatschappelijk toonaangevend te zijn. We willen dat iedereen zich bij ons welkom voelt en de verwachting van iedere reiziger overtreffen. Dit betekent dat Schiphol samen met haar horecapartners de doelstelling heeft om een kwalitatief hoogstaande, diverse, herkenbare en steeds duurzamere horeca-ervaring aan te bieden. Zo zetten we ons in om de CO2-uitstoot in de horeca-keten te verminderen met een vergroot plantaardig horeca aanboden wordt bij de inkoop van eten & drinken, mens, dier en natuur centraal gesteld. Verder hebben we de ambitie om in 2030 een ‘afvalvrije’ luchthaven te zijn.

Hieronder lees je de stappen die wij samen met onze partners gaan zetten1:

salon koffie

De meer verantwoorde keuze altijd binnen handbereik

Doelstellingen

  • 50% CO2-reductie op het gehele voedselaanbod in 2030, ten opzichte van 2023 (gemeten in CO2e per kg product).

  • 60% van het aanbod aan eten & zuivel is plantaardig in 2030, gebaseerd op ingrediëntvolume.

Alle horecapartners van Schiphol zetten zich in om bij te dragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot van al hun activiteiten. Daarom is het van belang dat het aanbod plantaardige producten wordt vergroot, gezien dierlijke producten een groot aandeel in de CO2-uitstoot van de horeca op Schiphol veroorzaken. . Door het aanbod plantaardige producten te vergroten, willen we het consumenten gemakkelijker maken een plantaardige en daardoor meer verantwoorde keuze te maken.

Meer verantwoord en bewuster inkopen voor mens, dier en natuur

Doelstellingen

  • In 2025 zijn alle producten die bij de horeca van Schiphol worden aangeboden ontbossingsvrij, in lijn met de wetgeving.

  • In 2025, wordt koffie en cacao ingekocht met een Fairtrade certificaat.

  • In 2025, wordt vis ingekocht met een MSC/ASC certificaat.

  • In 2026 heeft het vlees minimaal een 1 ster Beter Leven keurmerk (of een internationaal equivalent).

Schiphol neemt met haar zakelijke partners de verantwoordelijkheid voor de hele horecaketen. De horeca op Schiphol onderscheidt vier grote en impactvolle productgroepen waar binnen ingrediënten worden ingekocht: dierlijke eiwitten (vlees), vis, cacao en koffie en groente & fruit. Voor elk van deze productgroepen kiezen we voor onafhankelijke keurmerken. Bovendien zullen we, in lijn met de wetgeving, in 2025 volledig ontbossingsvrij inkopen. Voor elke productgroep gelden specifieke doelstellingen die elk jaar aangescherpt worden. Door dit in samenwerking met zakelijke partners stapsgewijs aan te pakken, houden we grip op de prijs van ons horeca-aanbod en kunnen we een significante en plotselinge prijsverhoging voorkomen.

Samen verpakkingen verminderen, hergebruiken en recyclen

Doelstelling

  • zero waste in 2030, dat betekent minder dan 1% verlies van hulpbronnen in 2030.

Schiphol heeft de ambitie om een afvalvrije luchthaven te zijn met een verlies van hulpbronnen van minder dan 1% in 2030. Afvalvrij betekent dat Schiphol de hoeveelheid afval vermindert en er in de toekomst nog maar minder dan 1% van het afval verbrand of gestort zal worden. Zo veel mogelijk van wat nu nog afval is, willen we verminderen nog voordat het de luchthaven binnenkomt. Wat er overblijft krijgt een tweede leven. Binnen afval onderscheiden we twee stromen: de operationele afvalstroom en de bouwafvalstroom. Voor de eerste stroom, zullen onze horecapartners verpakkingsmaterialen slimmer inrichten. Dit doen zij door gerichte en juiste inkoop, gefocust op het verminderen van materiaal en voedselverspilling gedurende het bereidingsproces. Het doel voor 2025 is om het restafval ‘ upstream’, dus voordat het Schiphol bereikt, met 75% is verminderd en hierover te rapporteren ten opzichte van 2023. In 2025 zal ook gewerkt worden aan een vermindering van 25% voedselverspilling t.o.v. 2023. Hiervoor worden reductieplannen opgesteld door de business partners. Vanaf 2025 zal het dashboard gereed zijn vanuit onze Material Flow Manager (afvalverwerkers) Renewi-Seenons waarin te zien is wat de afvalstromen zijn per locatie, inclusief restafval. Verder zullen de volgende afvalstromen 100% gescheiden worden door de horecapartners: Swirl (groen afval), sinaasappelschillen, koffiedrap, glas en PD (future consideration).

Maar het verminderen van restafval kunnen we niet alleen. Daarom werkt Schiphol samen met onze Horecapartners en afvalverwerkers ernaar toe om afval een tweede leven te geven en het voor consumenten makkelijker te maken om afval te verminderen en op de juiste manier weg te gooien. Dit doen we onder andere door duidelijke communicatie bij de afvalbakken. Door op een juiste manier afval te scheiden, kunnen we een toekomst zonder afval mogelijk maken.

Voor de bouwafvalstroom werkt Schiphol samen met de horecapartners aan een ‘circulair bouwen eisenset’ om deze stroom bij de bouw van de horecalocaties nu en in de toekomst zo klein mogelijk te maken. . De volgende punten zullen hierin worden overwogen. Het ontwerp van een horeca outlet moet demontabel ontworpen zijn zodat onderdelen eenvoudig vervangen kunnen worden en materialen aan het einde weer makkelijk een tweede of derde leven kunnen krijgen. De materialen moeten ook een zo laag mogelijke milieu-impact hebben en we willen ervoor zorgen dat het aandeel hergebruikt materiaal wordt vergroot. Voor consumenten betekent dit dat zij verwelkomt worden in een meer circulaire omgeving om te genieten van hun kopje koffie, warme maaltijd of snack.

1 Meer gedetailleerde informatie over de stappen die wij gaan zetten en hoe we die bijhouden volgt binnenkort op de website.

Vragen?

Met vragen of suggesties kan je terecht via onze social media-kanalen en klantenservice.