Sinds kort staat ‘ie op Schiphol: de Iron Flow Batterij. Hierin slaan we grote hoeveelheden elektriciteit op. Met de opslag ontzien we het overbelaste energienet en hebben we altijd een flinke voorraad stroom voor ons elektrisch materieel. Dat is hard nodig, want elektrisch materieel is op Schiphol sterk in opmars.
De Iron Flow Batterij (IFB) is flink aan de maat. Hij heeft de omvang van een 40 ft zeecontainer, weegt 40 ton en heeft een maximale opslagcapaciteit van 500 kWh. Hij staat bij het A/B platform, thuisbasis van de KLM Cityhopper. Als je met de Cityhopper reist, kun je de batterij zien staan als je in je vliegtuig stapt. De IFB is nog niet zolang op de markt en werd tot nu toe alleen in Amerika gebruikt. Schiphol heeft met de komst van de IFB dan ook een primeur: we zijn de eerste luchthaven ter wereld die over zo’n batterij beschikt en de eerste gebruiker van een IFB in Europa.
Schiphol is nu aan het testen hoe de batterij in de praktijk werkt. Voorlopig gaat hij de elektrische Ground Power Units (e-GPU) bij het A/B platform opladen. De e-GPU’s voorzien een vliegtuig van stroom als hij aan de grond staat. Ook die kan je zien als je in je vliegtuig stapt. We testen onder meer de gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en de efficiency van de IFB. Als de test positief verloopt, komen er meer naar Schiphol. Want Schiphol heeft als doel dat in 2030 al het grondmaterieel rond de vliegtuigen uitstootvrij is en dus elektrisch.
De Iron Flow Batterij (IFB) onderscheidt zich door de werking van natuurlijke materialen. En dat is best speciaal voor een batterij. Hij werkt namelijk op basis van ijzer en zout water, materialen die in ruime mate en makkelijk voorhanden zijn. Bovendien zijn ze brandveilig. Grote voordelen vergeleken met het veel gebruikte lithium. Dat wordt vaak onder slechte arbeidsomstandigheden en met schade voor het milieu gedolven en is brandgevaarlijk. De IFB slijt ook niet. De capaciteit blijft namelijk tot wel 20 jaar gegarandeerd hetzelfde. De IFB past dus goed in de ambitie van Schiphol om in 2050 de meest duurzame luchthaven te zijn.
De batterij is ontwikkeld en gebouwd door ESS Inc in Oregon, USA. Het innovatieteam van Schiphol haalde de IFB naar de luchthaven. Beheer en gebruik liggen bij Volker Infra en KES (KLM Equipment Service). De batterij wordt mede gesubsidieerd door de EU en is daarmee onderdeel van TULIPS, een Europees samenwerkingsverband van 32 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, geleid door Royal Schiphol Group.