Blog  ·  10 decemberTaxibot brengt eerste KLM-passagiersvlucht naar Polderbaan

Op Schiphol is de eerste passagiersvlucht - een Boeing 737 van KLM - door een Taxibot van de gate naar de Polderbaan gebracht. Een vliegtuig rijdt altijd naar de startbaan met de vliegtuigmotoren aan. Door het gebruik van de Taxibot konden tot aan vertrek de motoren uitblijven. Het vliegtuig verbruikt hierdoor minder kerosine en stoot dus minder CO₂, NOx en (ultra)fijnstof uit tijdens het taxiën naar de baan. Dit draagt bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en klimaat en het reduceren van geluid op het platform.

taxibot klm1

Hoe werkt een Taxibot?

Op het eerste gezicht lijkt de Taxibot op een standaard sleepvoertuig. Maar het verschil is dat de Taxibot tijdens het taxiën wordt bestuurd door de piloot van het vliegtuig, en niet door de trekkerchauffeur. Die laatste verzorgt alleen de koppeling en de pushback vanaf de gate en brengt de Taxibot vanaf de baan weer terug naar de gate voor een nieuwe missie. Bij de startbaan koppelt de Taxibot los en start de piloot de motoren van het vliegtuig om te kunnen opstijgen. De Taxibot wordt nu nog deels elektrisch en deels fossiel aangedreven, maar het doel is om in de toekomst volledig zero-emissie Taxibots te introduceren die vliegtuigen zonder uitstoot van en naar de landingsbaan taxiën.

taxibot klm2

Samenwerking

Het invoeren van de Taxibot in de operatie is een unieke samenwerking tussen Schiphol en KLM, LVNL, Transavia, TUI, Swissport, EasyJet en afhandelaren Menzies, VIGGO, dnata en KLM Ground Services. In eerste instantie richt het project zich op de narrowbody-fleet: eerst de Boeing 737, later ook de nieuwe A321neo en de Embraer.

Verdere ambities

We willen de komende jaren het taxiën met een Taxibot op Schiphol uitbreiden. Om dit te realiseren zijn grote, ingrijpende veranderingen aan infrastructuur, proces en techniek nodig. Ook is het belangrijk om door middel van proeven te bepalen hoe we de Taxibot kunnen inpassen in de dagelijkse operatie. Daarnaast moeten alle piloten een training volgen om de Taxibot te kunnen besturen. De ambitie is om in het tweede kwartaal van 2025 alle B737-piloten van KLM en Transavia getraind te hebben. We zijn er nog niet, maar met deze passagiersvlucht die door een Taxibot naar de startbaan is gebracht, zijn er weer nieuwe stappen gezet om duurzamer taxiën verder te kunnen implementeren in de dagelijkse operatie.