Blog  ·  6 augustusPilot met waterstof op Schiphol

Sinds augustus testen we op de luchthaven de H2-GPU, een Ground Power Unit (GPU) op waterstof in de operatie. Schiphol heeft hiermee een wereldprimeur. De GPU is een aggregaat die een stilstaand vliegtuig van stroom voorziet. Dat is nodig om de systemen aan boord en verlichting te laten draaien.

Waterstof GPU

Diesel GPU op meeste plekken al vervangen door elektrische variant

De GPU gebruikt van oudsher diesel. Daarom zijn op Schiphol de meeste diesel GPU’s al vervangen door elektrische GPU’s (e-GPU) of gebruiken stilstaande vliegtuigen walstroom via Fixed Power Units. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gates worden hierdoor nu op Schiphol elektrisch van stroom voorzien. Maar nog niet overal.

H2-GPU mogelijke oplossing voor grotere toestellen

Zo is de e-GPU alleen geschikt voor kleinere toestellen, denk formaat Cityhopper. Voor grotere toestellen heeft de e-GPU helaas te weinig capaciteit. Een aantal grote toestellen kan gebruikmaken van een Fixed Power Unit. Maar als zo’n toestel bij een gate staat waar nog geen Fixed Power Unit is of verder weg op het platform op een buffer, moet hij het nog doen met een diesel-GPU. En al is alle diesel op Schiphol vervangen door de schonere variant HVO100, ook voor de grotere vliegtuigen willen we een uitstootvrije oplossing. Dat zou weleens de H2-GPU kunnen zijn.

Pilot met H2-GPU is een wereldprimeur

De pilot met de H2-GPU is net gestart. We testen onder meer de gebruiksduur van een tank en het gebruikersgemak. Schiphol heeft met de H2-GPU een wereldprimeur. Wij zijn de eerste luchthaven met een werkende én goedgekeurde H2-GPU. Niet zo verwonderlijk dat veel buitenlandse luchthavens met belangstelling de pilot volgen. Want veel luchthavens hebben, net als Schiphol, de ambitie uitstootvrij te worden. En voor veel luchthavens is de e-GPU niet een oplossing omdat de elektrische infrastructuur in hun start- en landingsterrein tekort schiet.

Samen met een aantal partners in het kader van TULIPS

De pilot doet Schiphol met een aantal partners waaronder KLM. De H2-GPU is ontwikkeld en gebouwd door Zepp.solutions, een Delftse start-up, en de Oostenrijkse GPU-producent Dynell. KES beheert de GPU-pool op Schiphol en regelt het gebruik. De pilot wordt gedaan in het kader van TULIPS, een Europees samenwerkingsverband met 29 luchtvaartpartijen en kennisinstituten. Het wordt geleid door Royal Schiphol Group en loopt tot eind 2025. Doel is innovaties ontwikkelen die de verduurzaming van luchthavens versnellen. De H2-GPU is medegefinancierd door de EU. Schiphol wil in 2030 een zero emission luchthaven zijn met een zero emission grondafhandeling. Het vervangen van diesel GPU’s door elektrische GPU’s, het installeren van walstroom en de pilot met de H2-GPU dragen hieraan bij.

Medegefinancierd door de Europese Unie
Logo TULIPS