Blog  ·  19 aprilMeer elektrische voertuigen erbij

Lucht op Schiphol weer tikje schoner

Op Schiphol is opnieuw een aantal dieselvoertuigen vervangen door elektrische. Het gaat om de generatoren die een stilstaand vliegtuig van stroom voorzien. Niet het meest opvallende voertuig, maar wel een van de meest verontreinigende. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gates worden nu elektrisch van stroom voorzien. Een mijlpaal waar we best trots op zijn.

egpu

Verminderen dieselgeneratoren bij het vliegtuig in 2010 gestart

Al sinds 2010 bouwen we het gebruik van de dieselgeneratoren, in vakjargon Ground Power Units ofwel GPU’s, af. Tussen 2010 en 2014 zijn we begonnen met het eerste alternatief: het installeren van walstroom bij een aantal gates. Uit zo’n kastje, de Fixed Power Unit genoemd, komt een stekker (flink wat groter dan bij je thuis) die wordt ingeplugd in een vliegtuig. Zo draaien de systemen aan boord, bijvoorbeeld de verlichting en koelsystemen, op elektriciteit in plaats van een dieselgenerator. Maar niet alle gates kregen gelijk zo’n kastje. Daar werden de vliegtuigen nog aan de traditionele brandstof-GPU aangesloten.

Schiphol ontwikkelde zelf een elektrische variant

Dat moet anders kunnen, dacht een aantal Schiphol-medewerkers. Samen met het Deense bedrijf ITW startten ze in 2017 de ontwikkeling van een GPU op elektriciteit, de e-GPU. Van buiten een gewone doos op wielen, van binnen bijzonder door vier hele krachtige accu’s. De eerste kwamen eind 2021 in gebruik. Ze werden aanvankelijk naast de diesel-GPU’s ingezet. Maar dat is sinds kort bij de vliegtuigen aan de gate verleden tijd. Hier zijn alle diesel-GPU’s vervangen door e-GPU’s. Waar we in 2010 mee zijn begonnen, is nu afgerond: zoveel mogelijk stilstaande vliegtuigen worden elektrisch van stroom voorzien.

Sinds kort geen dieselgeneratoren meer bij vliegtuigen

Naast het vervangen van de GPU’s hebben we nog meer gedaan: het aantal gates met een Fixed Power Unit steeds meer uitgebreid. Alleen een gedeelte van de D-pier is nog niet klaar, maar dat komt deze zomer. En de C-pier volgt in 2028. Zolang deze gates nog geen walstroom hebben, gebruiken we hier een e-GPU. Hetzelfde doen we op plekken waar vliegtuigen niet aan een gate kunnen staan, bijvoorbeeld het platform waar de KLM Cityhoppers staan.

Door elektrische stroomvoorziening 30% minder uitstoot

Goed om te weten: al onze elektriciteit is duurzaam. Heel Schiphol draait op groene stroom, afkomstig van Hollandse windmolens. En om het elektriciteitsnet te ontzien, laden we de e-GPU’s ’s nachts op. Na 3 uur aan de oplader gaan ze weer een hele dag mee. Door stilstaande vliegtuigen op een elektrische manier stroom te geven, is er maar liefst 30% minder uitstoot op het platform. Dat verbetert de luchtkwaliteit en is prettig voor de medewerkers die het vliegtuig klaar maken voor de volgende vlucht. Ook de geluidsbelasting is door de e-GPU’s een stuk verminderd.

Laatste losse eindje

Maar we zijn er nog niet helemaal. De e-GPU’s zijn prima voor kleinere toestellen, denk formaat Cityhopper, maar niet voor de grotere, intercontinentale vliegtuigen. Als zij niet aan een gate kunnen staan, moeten ze het nu nog doen met een diesel-GPU. En al komt dat niet vaak voor en is alle diesel op Schiphol inmiddels vervangen door de schonere variant HVO100, ook voor de grotere vliegtuigen willen we een e-GPU. Daarom ontwikkelen we momenteel samen met de leverancier een e-GPU voor grotere toestellen. Inmiddels is hiervoor een tweede pilot gestart.

Schiphol wil in 2030 een zero emission luchthaven zijn met een zero emission grondafhandeling. Het vervangen van diesel GPU’s door elektrische GPU’s en het installeren van walstroom dragen hieraan bij.