Blog  ·  29 oktoberDuurzamer asfalteren

Asfalt kom je op Schiphol op veel plekken tegen. Op de wegen, fiets- en voetgangerspaden, bruggen, viaducten. Er ligt zoveel kilometer asfalt, dat er altijd wel ergens onderhoud nodig is. En dat doen we steeds duurzamer.

duurzamer asfalteren

Veel uitdagingen, maar het begin is er

Op Schiphol zijn veel partijen bezig met het verminderen van hun uitstoot. Zo ook de bouwbedrijven op ons terrein. Onze bouwpartners zijn samen met ons daar al een aantal jaren mee bezig. Dat is niet makkelijk. De bouw gebruikt speciaal materieel dat nog niet op grote schaal elektrisch verkrijgbaar is. Maar het begin is er. Schiphol is een van de opdrachtgevers die deze ontwikkeling stimuleert en aanjaagt. Onder meer bij het asfalteren van onze openbare wegen. Dat doen we samen met bouwbedrijf BAM.

Schiphol geeft ruimte om ervaring op te doen met elektrisch materieel

Met duurzamer asfalteren moet nog veel ervaring worden opgedaan. Is al het benodigde materieel wel op tijd beschikbaar? Leveren de accu’s de juiste prestaties? En hoe lossen we het op als dat niet zo is? Schiphol geeft BAM de ruimte om die ervaring op te doen. De afgelopen drie jaar is elke keer een stuk openbare weg op de luchthaven met elektrisch materieel geasfalteerd. En daar is veel van geleerd. Inmiddels zijn we zover dat het hele proces - vanaf het vervoer van de asfaltcentrale tot het aanbrengen en walsen - elektrisch kan.

Elektrisch asfalteren als het kan

De ambitie van Schiphol en BAM is dan ook om vanaf nu het asfalteren van openbare wegen op de luchthaven zoveel mogelijk met elektrisch materieel te doen. Er is helaas op dit moment wel nog een beperking. Elektrisch materieel is nog niet op grote schaal beschikbaar. Op veel plekken zal dan ook de komende jaren nog brandstof gedreven materieel moeten worden ingezet.

Nog meer ontwikkelingen om asfalteren duurzamer te maken

Duurzamer asfalteren gaat verder dan het gebruik van elektrisch materieel. Ook het asfalt zelf wordt duurzamer geproduceerd. Hard nodig, want asfalt heeft een grote CO2-afdruk. Onder meer omdat het op hoge temperaturen wordt geproduceerd. Na veel onderzoek heeft BAM nu een methode ontwikkeld om ook op lagere temperaturen kwalitatief goed asfalt te produceren. Die passen we op Schiphol standaard toe. Ook is er een type asfalt ontwikkeld waar minder bitumen voor nodig zijn. Schiphol is een van de weinige plekken in Nederland waar dit al wordt toegepast.

Bouwketen met zonnepanelen

Op elke bouwplaats, en dus ook waar aan de weg wordt gewerkt, staat een bouwkeet. Ook deze worden steeds duurzamer. Van oudsher voorzien we ze veelal met dieselaggregaten van elektriciteit. Maar dat verandert. Zo heeft Schiphol al op een bouwplaats bouwketen met zonnepanelen op het dak staan. En dat bevalt zo goed, dat vanaf medio volgend jaar bij werkzaamheden van onze openbare wegen deze zoveel mogelijk zullen worden neergezet.