Verstoringen en calamiteitenHoe te handelen bij een crisis

Weet je hoe je moet handelen als er een crisis gaande is? Om daadkrachtig met crisissituaties om te gaan, is het belangrijk goede afspraken met elkaar te maken.

Verstoringen- calamiteiten

Company Instruction Manual

In de Company Instruction Manual beschrijven we de verantwoordelijkheden van Schiphol en jullie eigen rol bij ernstige verstoringen en calamiteiten. In de NCP-L (National Crisisplan Luchtvaartongevallen Burgerluchtvaart) staat aan welke punten het Local Emergency Response Plan moet voldoen, zodat deze overeenkomt met de crisisprocedure van Schiphol.

De laatste versie van de Company Instruction Manual kun je opvragen op customersupport@schiphol.nl. Nieuwe versies van het handboek worden persoonlijk gemaild naar de vaste contactpersonen van de afdeling Customer Solutions.

Alert service Airport Community App

Via de Airport Community App brengen we je per bericht of e-mail op de hoogte van ernstige operationele verstoringen en verminderde capaciteit als gevolg van slechte weersomstandigheden.

Download de Airport Community App (via App store of Google Play) om een account aan te maken voor 'AO messaging' als er een operationele noodzaak is om de berichten te ontvangen.

Flight reduction procedure

In 2015 is een vrijwillige procedure ingevoerd. Deze is van toepassing op voorspelde tijdelijke verstoringen op Schiphol, die een geschatte capaciteitsvermindering van 50% of meer gedurende ten minste vier uur tot gevolg hebben.

Ernstige capaciteitsvermindering van ten minste 50% voor de duur van minimaal vier uur kan ontstaan door slechte weersomstandigheden, zoals een aanhoudende storm of zware sneeuwval. De bedoeling van de vluchtverminderingsprocedure is om de overgebleven capaciteit eerlijk en evenwichtig toe te wijzen en de impact op luchtvaartmaatschappijen en passagiers te minimaliseren.




Nationaal Crisisplan Luchtvaartongevallen Burgerluchtvaart

Veel partijen hebben taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bij een luchtvaartongeval. In het Nationaal Crisisplan Luchtvaartongevallen Burgerluchtvaart lees je hoe deze taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met elkaar samenhangen.



Belangrijke documenten

De volgende documenten zijn voor werknemers van zowel luchtvaartmaatschappijen als afhandelaars relevant.

Noodgevallen

Bel 020 601 2222 of 112 in geval van:

  • Brand

  • Ongevallen

  • (Milieu)incidenten

  • Verdachte, gevaarlijke en levensbedreigende situaties.