De bagageoperatie van Schiphol is ingewikkeld, maar efficiënt. Op deze pagina vind je alles over de bagageoperatie van Schiphol, waaronder belangrijke documenten en downloads.
We ijken de weegschalen bij alle incheckbalies regelmatig om te zorgen dat bagage nauwkeurig en consistent gewogen wordt. Hieronder zie je alle beschikbare ijkcertificaten gesorteerd op vertrekhal en balierij.
De bagageafhandeling is een enorme onderneming. De algemene voorwaarden zijn van kracht om zowel Schiphol als de luchtvaartmaatschappijen en de passagiers te beschermen.
Schiphol handelt een klein aantal bagagestuks met een afwijkend formaat handmatig af. Dit is bagage die niet door het normale geautomatiseerde afhandelingssysteem kan worden verwerkt.
Bij de planning van aankomstbanden moet met veel factoren rekening gehouden worden, bijvoorbeeld op welke gate de passagiers aankomen en hoe lang het duurt voor ze de reclaimhal bereiken. We willen dat passagiers hun bagage zonder problemen kunnen ophalen, zodat ze hun reis naar huis of naar hun eindbestemming kunnen vervolgen.
In de allocatieregels voor de reclaimhal zetten we de algemene voorwaarden voor de allocatie van de aankomstbanden uiteen.
Het doel van het beleid is tweeledig: het op locatie testen van bagagenoodprocedures mogelijk maken en tegelijkertijd zorgen dat de bagage van andere luchtvaartmaatschappijen normaal wordt verwerkt. Het beleid zorgt ervoor dat de tests niet worden gehinderd door onderhoudsactiviteiten en daarnaast dat 'echte' bagage niet per ongeluk in de tests wordt meegenomen.
Groepen die met meer dan 20 stuks odd-size bagage reizen moeten minimaal 7 dagen van tevoren worden aangemeld bij Amsterdam Airport Schiphol. Dit stelt ons in staat om de afhandeling zo efficiënt mogelijk uit te voeren.
Per jaar verwerkt Schiphol ongeveer 48 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 stuks op rustige dagen, tot 180.000 op extreem drukke dagen zoals aan het begin van de zomervakantie.