Als je vanuit je huis geregeld vliegtuigen hoort en ziet overkomen, dan is de kans groot dat je onder een vliegroute van de start- en landingsbanen van Schiphol woont. Maar weet jij welke route bij welke baan of banen hoort? Hier lees je alles over de banen en routes die de vliegtuigen gebruiken.
Vliegtuigen die vanaf de Noordzee komen en gaan landen op de Kaagbaan, draaien een bocht over Katwijk, Noordwijk en Oegstgeest en vliegen langs de A4. Ze dalen bij Abbenes en Nieuw-Vennep verder af om te landen op Schiphol. Vliegtuigen die vanuit oostelijke richting naderen komen over Amsterdam en Hoofddorp. Vanuit zuidwestelijke richting komen ze over Leiden.
Vertrekkende vliegtuigen stijgen op in de richting van Nieuw-Vennep om vervolgens in westelijke richting over Kaag, Sassenheim en vervolgens Katwijk of Noordwijkerhout verder te klimmen;
in noordoostelijke richting weg te draaien tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep en vervolgens Spaarnwoude;
in zuidelijke richting langs Leimuiden en vervolgens langs Nieuwkoop of ten zuiden van Mijdrecht te vliegen.
Vliegtuigen die overdag gaan landen op de Polderbaan komen uit het oosten of vanaf de Noordzee. Vanuit het oosten komen de vluchten over het Markeermeer bovenlangs Volendam en draaien ze ten noorden van Krommenie naar het laatste rechte stuk voor de Polderbaan. Vanaf de Noordzee komen vliegtuigen aan land in de duinstrook tussen Wijk aan Zee en Egmond en draaien ter hoogte van Uitgeest om te dalen boven de A9, langs Spaarndam en Haarlemmerliede voordat ze landen op de baan naast Vijfhuizen.
’s Nachts vliegen de naderende vliegtuigen vanuit het oosten vanaf het Markeermeer via Hoorn en Heerhugowaard naar de Noordzee, waar ze samen met de vluchten vanuit het (zuid)westen via een vaste route tussen Limmen en Castricum door boven land komen. Vervolgens vliegen ze ten noorden van Uitgeest richting het laatste rechte stuk voor de Polderbaan.
Vertrekkende vliegtuigen stijgen op over Haarlemmerliede en Spaarndam om vervolgens:
in noordwestelijke richting over Velsen en vervolgens IJmuiden of Wijk aan Zee verder te klimmen;
in noordoostelijke richting weg te draaien langs Uitgeest en de Beemster richting Hoorn;
in oostelijke richting af te buigen over Wormerveer en Zaandijk;
in zuidelijke richting af te buigen over Amsterdam West en Amstelveen
Vliegtuigen die vanuit het zuiden gaan landen op de Aalsmeerbaan komen vanuit oostelijke of zuidwestelijke richting aanvliegen. Vluchten vanuit het zuidwesten komen hierbij langs Katwijk, Leiden en Alphen aan de Rijn, vluchten met oostelijke herkomst komen langs Weesp, gemeente de Ronde Venen en Woerden. Vervolgens draaien deze vluchten ter hoogte van Bodegraven-Reeuwijk en Nieuwkoop het laatste rechte stuk richting de Aalsmeerbaan op. Hierbij komen ze langs Uithoorn en Aalsmeer, voordat ze landen op de Aalsmeerbaan.
Vliegtuigen die opstijgen vanaf de Aalsmeerbaan klimmen over Aalsmeer en Uithoorn, om daarna:
in oostelijke richting weg te draaien naar De Ronde Venen en vervolgens langs de Wijdemeren of Weesp te vliegen;
in zuidelijk richting te vliegen langs Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk en Woerden;
Vliegtuigen die vanuit het noorden gaan landen op de Zwanenburgbaan, komen uit oostelijke richting aanvliegen over de Beemster en Graftdijk en draaien in het gebied tussen het Alkmaardermeer en Wormerveer een bocht naar het zuiden. Dan zetten ze de daling in bij Krommenie en Assendelft, om over Halfweg en Zwanenburg te landen op Schiphol.
Vertrekkende vliegtuigen in noordelijke richting stijgen op over Zwanenburg en Halfweg om daarna:
in oostelijke richting via Zaandijk over het IJ-meer te vliegen;
in zuidelijke richting af te buigen over Amsterdam-West, Amstelveen en Uithoorn.
Het vliegverkeer dat vanuit het zuiden landt op de Zwanenburgbaan, komt vrijwel altijd over de Noordzee aanvliegen over het gebied tussen Den Haag en de Maasvlakte. Nadat ze onder Zoetermeer langs zijn gevlogen, draaien de vliegtuigen een bocht naar het noorden om over Zwammerdam en Aarlanderveen de daling in te zetten. Via de Westeinder Plassen en Aalsmeer landen deze vluchten op de Zwanenburgbaan.
Vertrekkende vliegtuigen in zuidelijke richting stijgen op om daarna:
in zuidwestelijke richting over Rijsenhout en Abbenes te vliegen om vervolgens via Lisse en Noordwijkerhout, ofwel via Sassenheim en Katwijk naar de Noordzee te vliegen;
over Rijsenhout en vervolgens in noordelijke richting weg te draaien via Hoofddorp en Vijfhuizen richting Zaanstad en vervolgens richting Hoorn;
in zuidelijke richting via de Westeinder Plassen en Kudelstaart richting Nieuwkoop en Bodegraven te klimmen;
in zuidoostelijke richting via de Westeinder Plassen en Kudelstaart over de Ronde Venen om vervolgens richting ofwel Baambrugge (noorden), ofwel Breukelen (oosten), ofwel Vleuten (zuidoosten) te vliegen
Vliegtuigen die vanuit het oosten gaan landen op de Buitenveldertbaan, komen over Almere en Muiden heen en dalen boven de Bijlmermeer en Amstelveen Noord en het Amsterdamse Bos, om te landen op Schiphol.
Vertrekkende vliegtuigen stijgen op over Buitenveldert om vervolgens:
in noordoostelijke richting weg te draaien over Diemen en het IJ-meer;
in oostelijke richting te vliegen over Amsterdam-Zuidoost, en de Wijdemeren;
in zuidoostelijke richting af te buigen over Amstelveen, Mijdrecht en Leidsche Rijn
in zuidelijke richting af te buigen over Amstelveen, Uithoorn en De Ronde Venen
in zuidwestelijke richting af te buigen over Amstelveen en Uithoorn
in noordwestelijke richting te draaien over Amsterdam-West, Spaarnwoude en IJmuiden.
De Schiphol-Oostbaan is meestal in gebruik voor klein luchtverkeer (General Aviation), privéjets en helikopters. Bij een zuidwesterstorm komt het voor dat grotere, commerciële vliegtuigen landen op de Schiphol-Oostbaan. Hierbij komt het vliegverkeer vanuit de richting van Volendam en Monnickendam vrij laag over Amsterdam-Noord en de Amsterdamse binnenstad heen, om over Oud Zuid en de Nieuwe Meer te dalen voor de landing op Schiphol.
Vertrekkende vliegtuigen vanaf de Schiphol-Oostbaan in noordoostelijke richting stijgen op om daarna:
in oostelijke richting te vliegen over Amstelveen, Amsterdam-Zuidoost en Bussum;
in zuidelijke richting af te buigen over Amstelveen, Uithoorn en Mijdrecht.
in westelijke richting weg te draaien over Amsterdam-West richting IJmuiden;
in noordelijke richting uit te klimmen over Amsterdam-West en Zaandam;
in noordoostelijke richting over Diemen en het IJ-meer te vliegen;
Wil je het live vliegverkeer volgen? Download de Notifly app of kijk op Schiphol Flighttracking.
Op deze pagina zie je welke werkzaamheden er plaatsvinden en welke banen er niet of beperkt beschikbaar zijn.
Zodra de motoren van een vliegtuig draaien, produceren ze geluid. Hoe dichterbij je je bij deze geluidsbron bevindt, des te harder het geluid. Dat is vaak geen probleem als je met vliegtuigen werkt of als je zelf gaat vliegen. Maar als je ongevraagd ermee geconfronteerd wordt, kan je dat als hinderlijk ervaren. Of je hinder ervaart is afhankelijk van welke start- en landingsbanen we op welk moment van de dag gebruiken, de weersomstandigheden en welk vliegtuigtype er overkomt. Bekijk welke banen er nu in gebruik zijn op Schiphol.
Storm, onweer, wind, hagel en sneeuw: het weer heeft veel invloed op vliegtuigen.
Welke routes nemen vliegtuigen naar onze start- en landingsbanen?