Het inplannen van baanonderhoud doen we samen met veel andere partijen en is een complex proces. Er spelen verschillende belangen; vanuit de operatie, de techniek en onze omgeving. In de samenwerking zoeken we naar een optimale balans tussen de impact op onze omwonenden, de luchtvaartsector en de technische uitvoerbaarheid van de werkzaamheden.
Samen met verschillende partners hebben we vastgelegd hoe we het onderhoud aan de banen uitvoeren. Dit staat uitgebreid beschreven in de baanonderhoudsstrategie en bestaat uit verschillende documenten. In deze samenvatting lees je de belangrijkste informatie.
Schiphol onderhoudt de zes start- en landingsbanen conform de Baanonderhoudsstrategie (BOS) die in 2018 is vastgesteld en daarna is geïmplementeerd. In de BOS is per start- en landingsbaan gezocht naar de optimale balans tussen de belangen van in- en externe stakeholders in relatie tot de technische uitvoerbaarheid van werkzaamheden. In 2024 heeft een evaluatie plaatsgevonden.
Volgens de baanonderhoudsstrategie gaat er elk jaar een baan in groot onderhoud. Dit is nodig om grootschalige werkzaamheden uit te voeren. Hiervoor hebben we een meerjarenplanning gemaakt:
2023: Zwanenburgbaan 2024: Kaagbaan 2025: Buitenveldertbaan 2026: Geen baan in groot onderhoud 2027: Schiphol-Oostbaan 2028: Polderbaan 2029: Aalsmeerbaan