Voltooiing dubbele rijbaanstelsel

Rondom de terminal op Schiphol ligt een dubbele cirkel van rijbanen. Deze rijbanen verwerken iedere dag de stroom aan aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Maar de cirkel is niet volmaakt. Tussen de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan moeten toestellen het namelijk nog doen met één rijbaan: Quebec. Daarom gaan we ook Quebec verdubbelen. En dat betekent onder meer het aanleggen van een tweede avioduct (een viaduct voor vliegtuigen) over de A4. Door het dubbele rijbaanstelsel te voltooien, slaan we twee vliegen in een klap. De situatie wordt overzichtelijker voor de luchtverkeersleiding en vliegtuigen hoeven niet meer op elkaar te wachten. Zo vergroten we de veiligheid en verbeteren we onze dienstverlening.

We maken de cirkel rond voor een nog veiligere toekomst van Schiphol
Viaduct VDRQ Schiphol

Facts & figures

Een tweede avioduct aanleggen over een van de drukste snelwegen van Nederland, deze via twee nieuwe stukken rijbaan aansluiten op de bestaande rijbanen, een 26 meter hoge reclamemast verhuizen, vier gebouwen ontmantelen en een nieuw onderkomen vinden voor de huurders: rijbaan Quebec verdubbelen is een complexe operatie. Daarbij verliezen we ook onze duurzaamheidsambities niet uit het oog.

  • Het nieuwe avioduct meet 250 bij 60 meter en heeft een totale oppervlakte van 15.000 vierkante meter. Groot genoeg om het veld van de Johan Cruijff Arena tweemaal op te leggen.

  • Om het gewicht van 32 miljoen kilogram te kunnen dragen, zijn 900 funderingspalen de grond ingebracht.

  • Zo'n groot bouwwerk vraagt natuurlijk flink wat materiaal. We gebruikten onder meer 2,2 miljoen kilogram wapening en 352.580 ton zand.

  • Ook voor de twee nieuwe stukken rijbaan is flink wat materiaal nodig, onder meer 62.000 ton asfalt en 215.000 kubieke meter zand. De nieuwe stukken rijbaan worden verlicht door 625 lampen en we hebben er 150 kilometer kabel in verwerkt.

  • Vanwege de komst van het avioduct hebben we een van de portalen boven de snelweg, waar de verkeersborden aan hangen, vervangen voor een 86 meter lang nieuw exemplaar.

  • We vinden duurzaamheid op Schiphol heel belangrijk, ook voor dit project. Daarom bespaarden we met een betoncentrale op locatie 52.000 kilometer aan vervoersbewegingen en hebben we 60 procent van het asfalt hergebruikt.

  • Over duurzaam asfalt gesproken: 22.000 vierkante meter dakbedekking die is verzameld na de ontmanteling van de gebouwen is omgezet in 8.800 ton asfalt.

Planning

Het avioduct is in december 2021 in gebruik genomen. Op dit moment zijn we bezig met de voorbereiding van de volgende fase. Deze start begin 2023.