Nieuws  ·  8 september 2020Voortgang voltooiing dubbele rijbaanstelsel

Rond de terminal van Schiphol liggen bijna overal dubbele rijbanen. Deze verwerken alle vliegtuigen die dagelijks op de luchthaven aankomen en vertrekken. Bijna overal, want op het stuk tussen de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan, waar de toestellen de A4 oversteken, ligt nog een enkele rijbaan: Quebec. Om het stelsel van dubbele rijbanen te voltooien, gaan we ook Quebec verdubbelen. In de afgelopen maanden is er daarom heel veel veranderd in de omgeving van Schiphol.

Materialen worden hergebruikt

Om Quebec te kunnen verdubbelen is een tweede viaduct over de A4 nodig, en dat vraagt uiteraard veel ruimte. Begin juli zijn we daarom samen met BAM Bouw & Techniek, Lek Mining en GBN Groep begonnen met het afbreken van panden aan de Snipweg en de Pelikaanweg.

Omdat circulariteit en recycling belangrijke doelen zijn voor Schiphol, en we hergebruik van materialen willen stimuleren, zijn de gebouwen zoveel mogelijk circulair gesloopt. Zo wordt bijvoorbeeld 22.000 vierkante meter dakbedekking van de neergehaalde panden door Roof2road omgezet in 8.800 ton asfalt. Het materiaal van de panden wordt goed gescheiden en schoon opgeleverd. En dat betekent overal hoopjes van diverse materialen.

352.580 ton zand voor het nieuwe viaduct

Er is in totaal 352.580 ton zand gestort langs de A4 om de nieuwe en bestaande rijbaan op gelijke hoogte te brengen met het nieuwe viaduct en het zand alvast te laten inzinken. Dit doen we zodat er straks geen scheuren of rijsporen ontstaan als we het asfalt (en de fundering) gaan aanleggen.

Nieuwe portaal van 86 meter over de snelweg

Daarnaast moesten ook aan de inrichting van de snelweg aanpassingen worden gedaan. Zo stond er over de A4 een zogenaamd verkeersportaal, een draagconstructie over meerdere rijbanen waar bijvoorbeeld snelheidsaanduidingen of bewegwijzeringen aan gemonteerd kunnen worden. Dit portaal is verwijderd, omdat het op de plek stond waar het nieuwe viaduct komt.

Het oude portaal kon niet op de nieuwe locatie geplaatst worden, omdat op die plek ook de spoor- en bustunnels liggen en daar dus een langer portaal nodig is. Daarom is er een nieuw portaal over de A4 geplaatst, op ongeveer 170 meter afstand van waar het oude portaal stond. De nieuwe constructie meet 86 meter en is daarmee één van de langste in Nederland. Het bouwwerk werd in z’n geheel over de snelweg vanuit het Zuid-Hollandse Oude-Tonge naar Schiphol vervoerd. Om het nieuwe portaal veilig te kunnen plaatsen is de A4 driemaal kort afgesloten.