Gepubliceerd op: 11 februari 2019 Een stukje nieuwe rijbaan aanleggen. Het klinkt zo simpel. Dat de realiteit anders is, weet project manager Eric Linschoten als geen ander. Hij is verantwoordelijk voor de voltooiing van het dubbele rijbaanstelstel rondom het centrum van Schiphol. ‘Een uitdagend project. Er is nergens een “makkelijk” stukje.’
Rond het terminalgebied van Schiphol ligt een dubbele rijbaan voor vliegtuigen. Vliegtuigen die aankomen en vertrekken kunnen die in één richting gebruiken. Eric: ‘De binnenste rijbaan is voor verkeer dat ‘clockwise’ rijdt, de buitenste rijbaan voor een tegengestelde richting. Dit maakt de grondoperatie lekker efficiënt en overzichtelijk.’ Helaas is één gedeelte nog niet dubbelbaans: rijbaan Quebec. Die ligt aan de zuidelijke kant van Schiphol Centrum, tussen de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan. ‘Met name bij die laatste baan ontstaan soms files omdat we de rijbaan Quebec in twee richtingen gebruiken.’
De files bij de Zwanenburgbaan zijn niet de enige reden om het laatste stukje van het rijbaanstelsel te verdubbelen. ‘De files hebben ook gevolgen voor andere delen van de luchthaven. Zo kunnen vliegtuigen richting de Polderbaan er ook in terechtkomen. Dat zorgt voor onnodige wachttijden en drukte. ‘En er is nog iets’, zegt Eric. Een veiligheidsanalyse en een studie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ons ook aanbevolen om dit project op te pakken. De verdubbeling van rijbaan Quebec verhoogt de veiligheid van de grondoperatie op Schiphol. De luchtverkeersleiding in de toren krijgt het straks makkelijker. Voor hen wordt de situatie een stuk overzichtelijker.’
Door Quebec te verdubbelen, heeft Schiphol straks een dubbele rijbaan rondom het centrale luchthavengebied. Maar voor het zover is, moet er nog veel gebeuren. Vanaf de vierde verdieping van het Schipholgebouw kijkt Eric uit over zijn toekomstige bouwplaats. Hij wijst naar een paar gebouwen, waaronder een immens vrachtgebouw. ‘Die moeten allemaal weg’, zegt hij. ‘Het gemiddelde vliegtuig waarmee wij in het ontwerp rekenen, heeft vleugels met een spanwijdte van 85 meter. Er moet dus rond de 100 meter ruimte tussen de rijbanen liggen. En dan komen we bij die gebouwen uit.’
De aanleg van de nieuwe rijbaan is om meer redenen complex. ‘Hij loopt over de A4, dus we moeten een nieuw viaduct bouwen. En onder de grond liggen spoor- en bustunnels. Daar moeten we dus puzzelen met de fundering. Verder moeten ook parkeerplaatsen, een rijbaanstation en een security checkpoint aan de kant.’ Een nieuw onderkomen vinden voor de huurders en vervolgens de gebouwen slopen, is volgens Eric het meest tijdrovend. Schiphol krijgt de gebouwen gefaseerd beschikbaar. We gaan wel alvast beginnen met de bouw en doen wat we kunnen. We kunnen dan in 2021 al een belangrijk deel van de nieuwe rijbaan gebruiken. In 2023 willen we helemaal klaar zijn.’
Naast de nieuwe rijbaan verbouwt Schiphol ook meteen het holdingplatform. ‘Als we toch bezig zijn...’ Het holdingplatform is de locatie waar een aantal vliegtuigen tijdelijk kunnen staan, bijvoorbeeld als er nog geen plek vrij is aan de pier. Vliegtuigen kunnen niet achteruit, dus het zijn een soort opstelplaatsen waar ze vooruit kunnen insteken en vervolgens doorrijden richting de terminal.’ Zowel de rijbaan als het platform bevinden zich nu nog in de eerste fase van ontwerp. ‘In maart beginnen we met aanbesteden, waarna de aannemers met het technisch ontwerp bezig kunnen.’
Voor Eric is het project een mooie uitdaging. ‘We hebben nu natuurlijk wat grote bouwprojecten lopen zoals de nieuwe pier en terminal, maar verder is Schiphol in grote lijnen klaar. Het is dus bijzonder als er toch een megaproject zoals dit voorbijkomt. Het is lastig om dat binnen een strakke planning voor elkaar te krijgen; er is nergens een “makkelijk stukje” waar we flink door kunnen werken. Maar juist daarom heb ik er veel zin in. Nu slimme dingen bedenken om in de toekomst minder te wachten, puzzelen en om te rijden.’