Schiphol heeft een landzijdig toegangsbeleid voor voertuigen in en rondom de Terminalgebouwen. Voor toegang tot de logistieke straten (Expeditiestraat, Transportstraat, Laad- & Loskade), de Dienstenbaan en het Jan Dellaertplein is het noodzakelijk om eerst een veiligheidscontrole uit te voeren. Als Bekend Transporteur doe je dat zelf. Ben je geen Bekend Transporteur? Dan moet de chauffeur eerst langs de RD-passage voor een controle in het Remote Security Center. Op deze pagina’s lees je wat het landzijdig toegangsbeleid betekent voor transportbedrijven, chauffeurs, businesspartners van Schiphol en huurders van Schipholvastgoed.
Het landzijdige toegangsbeleid geldt voor alle gebruikers die met een voertuig de stand-offzone ingaan. Gebruikers zijn personen van bedrijven die met een voertuig gebruik maken van de locaties binnen de stand-offzone. Dit zijn bijvoorbeeld leveranciers, transportbedrijven, aannemers of andere partijen die met een voertuig iets komen afleveren, ophalen of een dienst uitvoeren. Het gaat dus niet om de opdrachtgever van een leverancier of transportbedrijf.
De stand-offzone is een veiligheidsgebied rondom de Terminalgebouwen waar alleen geautoriseerde en gecontroleerde voertuigen met geautoriseerde chauffeurs toegang toe hebben. Deze voertuigen kunnen de stand-offzone betreden via voertuigdoorgangen. Chauffeurs hebben met hun voertuig toegang als ze in het bezit zijn van de juiste autorisaties.
Om de stand-offzone binnen te kunnen gaat moet de chauffeur en het voertuig zijn geregistreerd en moet het voertuig voorafgaand aan elk bezoek gecontroleerd worden. De veiligheidscontrole van het voertuig kan op twee manieren: als de chauffeur is geregistreerd als type: entry-hyperlink id: 48CXElw7WszndUKGlsZadJ voert hij deze controle zelf uit. Is de chauffeur niet geregistreerd als Bekend Transporteur bij Schiphol? Dan moet hij zich bij elk bezoek aan de stand-offzone eerst bij het type: entry-hyperlink id: 3c0Kw2oawNQWtQzUidthN6 melden. Een securitymedewerker van Schiphol registreert daar de chauffeur en registreert en controleert het voertuig.
Het landzijdige toegangsbeleid voor voertuigen geldt voor alle gebruikers binnen de stand-offzone van Schiphol. Eventuele uitzonderingen op het beleid ontvangen informatie hierover via hun accounthouder van Schiphol.
In de komende jaren zullen meer maatregelen volgen die effect hebben op toegang voor voertuigen tot de Terminalgebouwen van Schiphol:
Verminderen druk op logistieke straten: Om de drukte in de logistieke straten en bij de voertuigdoorgangen verder te verlagen, gaat Schiphol op termijn met venstertijden werken. Gebruikers reserveren dan vooraf een tijdsvenster. Verder is er een plan om het bouwtransport van en naar Schiphol Centrum te reguleren met opslag en parkeren op afstand. Dit moet ook leiden tot minder druk op de logistieke straten.
Zero Emission Zone: Vanaf 1 januari 2026 worden de logistieke straten van de terminal onderdeel van de zero emission zone. Dit betekent dat hier vanaf 2026 alleen nog bedrijfsauto’s mogen komen die geen schadelijke emissies uitstoten. Er rijden dan alleen nog bestelauto's en vrachtwagens op elektriciteit of waterstof. Hiermee wil Schiphol de uitstoot van schadelijke emissies verminderen en de luchtkwaliteit verbeteren.