Schiphol werkt aan het minimaliseren van blootstelling aan vliegtuig- en dieselmotoremissies (VDME), en daarmee ultrafijnstof (UFP). Deze emissies (uitstoot) komen bijvoorbeeld in de lucht als een vliegtuig de motor start en aanstaat of door het gebruik van dieselvoertuigen. Met name als je op het platform aan Airside werkt, is de kans groot dat je deze uitstoot inademt. Uit onderzoek blijkt dat dit mogelijk nadelige gezondheidseffecten heeft.
Wellicht heb je er al iets over gehoord of gelezen. We begrijpen dat je daar vragen over hebt. Daarom hebben we alle veelgestelde vragen met de antwoorden op een rijtje gezet. Ook hebben we een overzicht gemaakt van alle maatregelen die worden genomen om de blootstelling aan VDME te verminderen.
Een onderdeel van de uitstoot van vliegtuigen en apparaten of voertuigen op diesel, is ultrafijnstof (UFP). Er loopt nog veel onderzoek naar ultrafijnstof. Alles wat we tot nu toe weten, hebben we voor jou in een overzicht gezet.
We begrijpen dat je vragen hebt over ultrafijnstof en vliegtuig- en dieselmotoremissies. We hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over VDME en UFP op een rij gezet.
Schiphol neemt maatregelen die de bloostelling aan VDME en ultrafijnstof verminderen. Dit gebeurt door het verminderen van uitstoot door minder diesel en kerosine te gebruiken en de afstand tussen medewerkers en de bron te vergroten.
Schiphol wil de kennis over VDME en ultrafijnstof uitbreiden, daarom blijven we doorgaan met onderzoek. Welke onderzoeken hebben we laten uitvoeren? En wat zijn de resultaten daarvan?
De laatste ontwikkelingen over het verbeteren van de luchtkwaliteit op Schiphol en het minimaliseren van VDME. van ultrafijnstof.