Assistentie bij vertrek vanaf Schiphol
Of je nu een doorgewinterde reiziger bent of begint aan je eerste vliegreis naar de zomerzon: wij helpen je graag zo goed mogelijk op reis. Op deze pagina vind je een stappenplan waarbij je precies kan zien wat je op Schiphol kunt verwachten en waar wij je extra hulp of assistentie bij kunnen bieden. Belangrijk is dat je bij het boeken van je ticket meteen bij je luchtvaartmaatschappij aangeeft dat je assistentie nodig hebt. Dat is alvast stap 1!
Stap 1: Vraag assistentie 48 uur voor vertrek aan
Zodra je een vliegticket boekt, kan je bij je luchtvaartmaatschappij aangeven dat je assistentie nodig hebt. Als je dit uiterlijk 48 uur voor vertrek doorgeeft, dan kunnen wij je sneller helpen op Schiphol. Je kan dit ook bij de incheckbalie of bij een belpaal voor assistentie aangeven, maar dan kan het zijn dat je langer op je assistentie moet wachten.
Lees hier meer over hoe je assistentie aanvraagt
Stap 2: Kom op tijd naar de luchthaven
Het is heel belangrijk dat je ruim op tijd op Schiphol bent, zodat wij je kunnen begeleiden en je als eerste aan boord van het vliegtuig kunt gaan. Zorg dat je in de vertrekhal bent zodra de incheckbalie van jouw vlucht opent. Je kan hiernaar informeren bij je luchtvaartmaatschappij of je vluchtgegevens opzoeken. Plan je reis naar Schiphol ook zorgvuldig: kom je met de auto? Boek dan alvast je parkeerplaats. Op elke parkeerlocatie zijn plekken voor mensen met een beperking en je kan ook voor de vertrekhal uitstappen bij Kiss & Ride en iemand anders je auto laten parkeren. Lees meer over parkeren voor mindervaliden op Schiphol. Kom je met de trein? NS biedt ook reisassistentie aan. Meer hierover lees je op ns.nl.
Stap 3: Inchecken en de assistentiedesk
Eenmaal in de vertrekhal op Schiphol ga je naar de incheckbalie van jouw vlucht. Heb je hulp nodig bij het inchecken? Meld je dan eerst bij de assistentiedesk in de vertrekhal of bij één van de belpalen met het Assistance-symbool. Ben je al online ingecheckt? Dan meld je dat je aanwezig bent bij een belpaal of je incheckbalie en ga je daarna naar de assistentiedesk. Hier ontmoet je de assistent die je zal begeleiden , al dan niet in een rolstoel, afhankelijk van jouw behoefte. Je mag in je eigen rolstoel naar de gate. Bij de assistentiedesk kan je ook het groene keycord ophalen, waarmee je aangeeft een onzichtbare beperking te hebben. Je krijgt daarmee geen voorrang, maar kan op je eigen tempo door de controles.
Stap 4: Door de controles
Vanaf de assistentiedesk ga je eerst door de poortjes waar je je boardingpass scant. Bij deze poortjes is er een ruime doorgang voor rolstoelen. Vervolgens kan je door naar de securitycontrole. In vertrekhallen 1, 2 en 3 ga je hiervoor met de lift naar boven. Bij security controleert een beveiligingsmedewerker jou, je eventuele medische bagage (inclusief papieren) en je mobiliteitshulpmiddelen zoals een rolstoel. Geef daarbij duidelijk aan wat je wel en niet kunt in verband met de controle. Na security kan het zijn dat je door de paspoortcontrole gaat: hier controleert de Koninklijke Marechaussee je paspoort/ID-kaart en instapkaart.
Stap 5: Op weg naar je gate
Na de controles ga je op weg naar de gate waar je vliegtuig staat. Je kan hier lopend naar toe met je assistent, in je eigen of geleende rolstoel of plaatsnemen op onze caddy. Dat is een elektrisch wagentje waar je met meerdere reizigers mee naar de gate wordt gebracht. Wil je nog winkelen of iets eten of drinken? Dan kun je dit op eigen gelegenheid doen. Zorg ook dat je tijd neemt voor bijvoorbeeld een toiletbezoek voordat je het vliegtuig in gaat. Er zijn aangepaste toiletten bij de gates, je assistent begeleidt je tot aan de deur. Eenmaal bij de gate neemt de assistent afscheid van je, tenzij je hulp nodig hebt bij het instappen. Mocht je ruim voor de instaptijd bij je gate zijn, dan komt de assistent iedere 30 minuten bij je langs. Heb je nog ruimer de tijd? Dan kan je ook wachten in de Assistance Lounge tot je naar de gate wordt gebracht.
Stap 6: Het vliegtuig instappen
Als je hulp nodig hebt met instappen, dan helpt een assistent jou hierbij. Het is belangrijk dat je deze hulp van tevoren hebt aangevraagd. We streven ernaar dat je als eerste aan boord mag, zodat je alle ruimte hebt om naar je vliegtuigstoel te komen. Op sommige locaties kan je niet via een passagiersbrug instappen. Je gaat dan met een bus naar het vliegtuig toe. Kan je traplopen? Dan kan je mee met de gewone bus, samen met je assistent en de andere reizigers. Is traplopen lastiger of is een opstap, trede of drempel voor jou onmogelijk? Dan brengen we je met onze eigen rolstoelbus of ambulift naar het vliegtuig en helpen we je tot in je vliegtuigstoel. Ook helpen we je met je handbagage opbergen.
Heb je je eigen rolstoel nodig, dan gebruiken wij een ambulift om je tot in het vliegtuig te brengen. Als het nodig is, dan tillen we je in je vliegtuigstoel en helpen wij met het opbergen van je handbagage. Je rolstoel laadt de luchtvaartmaatschappij in het ruim van het vliegtuig. Aan boord nemen wij afscheid van je. Het cabinepersoneel zorgt voor jou en alle andere passagiers. Je luchtvaartmaatschappij informeert de luchthaven van aankomst over jouw komst.
Wil je meer informatie hoe het verder aan boord gaat? Je luchtvaartmaatschappij vertelt je er graag meer over.
Tip!
Geef de assistent duidelijk aan hoe je het liefst wordt begeleid. Jouw wensen zijn leidend in onze dienstverlening.
-
Assistentie bij vertrek
Vanaf het moment dat je op Schiphol komt tot je in het vliegtuig zit: zo werkt vertrekken met assistentie.
-
Assistentie bij aankomst
Van je vliegtuig uitstappen tot je Schiphol verlaat: wij helpen je bij iedere stap.
-
Assistentie bij overstappen
Van het ene vliegtuig naar het andere: wij nemen graag de tijd voor je.
-
Assistentie aanvragen
-
Medicatie en hulpmiddelen
-
Veelgestelde vragen