Een achtbaan voor koffers en rugzakkenBagageproces

Je legt je koffer op de band bij de incheckbalie, haalt opgelucht adem dat het gevaarte niet meer dan twintig kilo weegt, en zoveel uren later spot je hem op de bagageband op je plek van bestemming. Gelukkig, dat is weer goed gegaan! Welke weg legt je koffer af om veilig van a naar b te komen?

Bagage proces 1

Ondergrondse bagage

Schiphol heeft drie verdiepingen, waarvan je er als bezoeker maar twee ziet. De eerste verdieping met vertrekhallen en de begane grond met winkels, restaurants en aankomsthallen. Daal je verder af, dan vind je daar een enorme kelder met vier bagagehallen: samen zijn die ruim zestien voetbalvelden groot. Ze liggen tot wel dertien meter onder de zeespiegel en de muren zijn op sommige punten 1,1 meter dik, speciaal om het grondwater tegen te houden.

Sorteren

Hoe koffers daar terechtkomen? Als jij je bagage incheckt, krijgt je koffer een etiket. Een scanner leest dat af en een geautomatiseerd systeem zorgt dat je koffer op de juiste carrousel terechtkomt. Daar vertrekt je koffer naar de juiste ondergrondse bagagehal. Die zijn allemaal net anders. In de ene hal wordt bijvoorbeeld transferbagage van lijnvluchten afgehandeld, in de andere bagage van chartervluchten. Die laatste is eenvoudiger van opzet, omdat er minder sorteermomenten zijn.

In de wacht

Ben je vroeg met inchecken en gaat je bagage nog niet meteen in het vliegtuig? Dan wordt je koffer bewaard in een van de bufferruimtes, waar we zo’n 8100 stuks bagage tijdelijk op kunnen slaan. Is het vliegtuig klaar voor vertrek? Dan gaat je koffer weer automatisch de band op. Op Schiphol ligt er meer dan 30 kilometer aan bagagebanden. De langste weg die een koffer per keer kan afleggen is zo’n 2,5 kilometer. Net een enorme achtbaan!

Mensenwerk

Robots en machines voeren dus een groot deel van het bagagewerk uit. Maar er komen ook mensen aan te pas. De regisseurs in de regiekamer bijvoorbeeld. Die houden alles in de gaten met behulp van 200 camera’s. Gaat er iets mis? Dan schakelen zij technici in om het probleem op te lossen. Op en rond het platform wordt ook veel werk door mensen verricht. Denk aan de bagagemedewerkers die onder andere verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen bij de bagagebanden en vliegtuigen.