Onze visie op het orkestreren van (autonoom) verkeer op airside: Orchestrating Traffic Information System (OTIS)
De uitdaging die voor ons staat
Royal Schiphol Group streeft ernaar om tegen 2050 de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens in de wereld te exploiteren. Het ontwikkelen van een duurzamere en emissievrije grondoperatie draagt hieraan bij. We voorzien dat tegen 2050 alle voertuigen zullen zijn vervangen door een verbonden vloot van autonome, emissievrije voertuigen en dat alle bijbehorende processen zullen zijn geautomatiseerd.
Deze reis zal niet gemakkelijk zijn, vooral gezien de beperkte ruimte op Schiphol’s airside. We moeten slimme manieren vinden om de grote hoeveelheid verkeer die gepaard gaat met de exploitatie van een groot internationaal hub-luchthaven te optimaliseren. Autonome voertuigen zullen veel voordelen met zich meebrengen, maar ook uitdagingen, en daarom geloven we dat een verkeersorkestratiesysteem niet alleen waarde kan bieden, maar ook essentieel kan blijken te zijn voor onze toekomstige activiteiten.
Wat is OTIS en hoe past het in het grotere ecosysteem?
OTIS is het “brein” dat het verkeer op airside orkestreert en moet een belangrijke rol spelen bij het effectief implementeren en opereren van autonome voertuigen op airside. OTIS neemt taken en informatie van andere systemen als invoer en zorgt het voor een efficiënte verkeersstromen.
Het systeem werkt samen met onder andere de volgende (type) systemen:
- Planning- en/of coördinatiesystemen: Planning-/coördinatiesystemen bepalen de taken die moeten worden uitgevoerd (bijv. bagage moet worden opgehaald vanuit het vliegtuig), OTIS vertaalt deze taken vervolgens in verkeersbeslissingen. OTIS communiceert verkeersinformatie terug naar deze systemen zodat dit gebruikt kan worden om de planning en coördinatie te optimaliseren.
- (Autonome) voertuigen: Hier worden de verkeersbeslissingen die door OTIS zijn opgelegd uitgevoerd. Basisniveau beslissingen (zoals botsingsvermijding) worden op voertuigniveau uitgevoerd. Voertuigen sturen ook locatiegegevens en voertuiginformatiegegevens - zoals batterijniveau, kilometers, etc. - terug naar OTIS.
- Monitoringssystemen: Andere informatie die de luchthavenverkeer kan beïnvloeden wordt gedeeld met OTIS. Dit kan gepland onderhoud omvatten dat (delen) van de wegen blokkeert, of bijvoorbeeld tijdelijke blokkades veroorzaakt door voertuigen of objecten.
De weg naar onze visie
Het orkestreren van (autonoom) verkeer zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar we willen niet stilzitten en wachten. We hebben onze visie opgedeeld in drie afzonderlijke blokken en willen beginnen met bouwen aan wat op korte termijn mogelijk is; inzicht krijgen in de huidige situatie en een holistisch overzicht creëren voor alle gebruikers op de luchthaven.
Om dit te doen, evalueren we verschillende oplossingen om verkeersstromen in kaart te brengen en andere verkeersinformatie te verzamelen om dit vervolgens te delen met belanghebbenden en de waarde van een holistisch overzicht te valideren.
Lees ook de vorige blogs
-
Testen van een Autonoom Bagagevoertuig
Gepubliceerd op:Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.
-
APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen
Gepubliceerd op:Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.
-
Tap&go met je Digital Travel Credential!
Gepubliceerd op:Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.