Nieuw onderzoekslab ultrafijnstof op het platform
We vinden het belangrijk dat alle medewerkers op Schiphol werken in een gezonde omgeving en werken daarom aan verschillende initiatieven om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. Op Schiphol is op twee vliegtuigopstelplaatsen aan de D-pier een onderzoekslab geopend. Het lab hangt vol apparatuur dat ultrafijnstof meet en is een plek om maatregelen te testen en experimenten te doen met innovatieve ideeën. In dit blog lees je er meer over.
24 uur per dag meten
In het onderzoekslab op gates D23 en D44 zijn 10 sensoren geplaatst die 24 uur per dag de aanwezige hoeveelheid ultrafijnstofdeeltjes meten. Door constant te meten leren we meer over bijvoorbeeld de invloed van het weer. En krijgen we inzicht van de hoeveelheid aanwezige ultrafijnstofdeeltjes op een vliegtuigopstelplaats. Zelfs binnen een vliegtuigopstelplaats kan daar verschil in zitten. Met die kennis kunnen we onze maatregelen verder aanscherpen, om de blootstelling aan ultrafijnstof te minimaliseren.
Maatregelen testen
Ultrafijnstof komt in de lucht als een vliegtuig de motor start of door het gebruik van dieselvoertuigen. Schiphol werkt aan het verminderen van de uitstoot en wil de afstand tussen de bron van uitstoot en medewerkers vergroten. Zo is er bijvoorbeeld al veel elektrische apparatuur gekocht die dieselapparaten vervangen.
Een van de andere aanpassingen is het veranderen van de vertrekprocedure van een vliegtuig: bijvoorbeeld van een push-back naar een push-pull. Hierbij wordt het vliegtuig naar achteren geduwd en ook een stuk naar voren getrokken. De motoren starten dan verder weg en het vliegtuig hoeft niet meer op eigen stuwkracht een bocht te maken. Bij D23 en D44 maken we sinds deze zomer gebruik van de push-pull en kunnen we het effect daarvan meten.
Experimenten doen
Het onderzoekslab is ook een plek om nieuwe dingen te proberen. Over ultrafijnstof is wetenschappelijk nog relatief weinig kennis en daarom willen we innovaties met potentie direct op het platform testen. We gaan bijvoorbeeld experimenteren om, met behulp van ventilatoren, schone lucht uit te blazen op het platform. We onderzoeken of we op die manier ultrafijnstofdeeltjes van de werkplek weg kunnen krijgen.
Met een combinatie van maatregelen, onderzoek naar blootstelling en gezondheid en experimenten werken we zo aan een gezonde werkplek en minimaliseren we de blootstelling aan ultrafijnstof van medewerkers op het platform.
Lees ook de vorige blogs
-
Testen van een Autonoom Bagagevoertuig
Gepubliceerd op:Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.
-
APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen
Gepubliceerd op:Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.
-
Tap&go met je Digital Travel Credential!
Gepubliceerd op:Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.