Niet meer wachten bij aankomst op Schiphol

Aankomende passagiers op Schiphol willen zo snel mogelijk naar buiten. Er staan echter vaak wachtrijen voor de aankomstfilter, om zo de drukte bij de KMAR paspoortcontrole te beperken. Tijdens de kerstvakantie is opnieuw een pilot gedraaid met als doel de wachtrijen te voorkomen tijdens een drukke periode. En met succes!

Stel met bagage op de travelator

Een eerste pilot tijdens de zomer toonde goede resultaten

In de zomer is de eerste pilot geweest om de drukte voor de aankomstfilters te beperken. Door middel van digitale schermen worden de passagiers van bepaalde vluchten doorgestuurd naar een aankomstfilter waar op dat moment ruimte is, ook wel passenger flow balance genoemd. In deze pilot, tijdens de drukste zomerdag met 84.000 aankomende passagiers, konden de wachtrijen voor de aankomstfilter voorkomen worden.

Pilot tijdens de kerstvakantie

Momenteel is aankomstfilter 1 gesloten, waardoor er meer drukte bij de overige filters kan zijn. Daarom hebben we in deze nieuwe situatie tijdens de kerstvakantie een vervolgpilot gedraaid bij aankomstfilter 2 en 3. Tijdens deze pilot waren er meer schermen en besturing door de Senior Airport Control Coordinators(SACCers) in het regiecenter, met behulp van Wilbur dashboards die de juiste inzichten bieden. Hierbij zagen we dat het doorsturen van reizigers naar een rustigere aankomstfilter zorgt voor een betere doorstroming en dat wachtrijen voorkomen worden.

Het vervolg

De huidige pilotopstelling bestaat nu uit verrijdbare schermen en kan door de SACCers gebruikt worden. Het Wilbur development team is bezig met het ontsluiten van meer inzichten in Wilbur en het eenvoudiger maken van het doorverwijzen van passagiers. De verrijdbare schermen vallen nu weleens uit, waardoor de kans bestaat dat de informatie niet meer op beeld staat. Om ervoor te zorgen dat de juiste informatie altijd zichtbaar is, is de volgende stap het realiseren van permanente schermen die volgens bestaande systemen aangestuurd worden.

Lees ook de vorige blogs

  • Testen van een Autonoom Bagagevoertuig

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.

  • APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen

    Gepubliceerd op:

    Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.