Test afvangen ultrafijnstof met druppels

Op Schiphol werken we hard aan het verminderen van de hoeveelheid ultrafijnstof. Voor dit doel verkennen we af en toe nieuwe wegen met experimenteel onderzoek, waarbij we geïnspireerd worden door oplossingen uit andere sectoren die veelbelovend lijken voor ons. Een van die mogelijke oplossingen is het gebruik van waterdruppels om ultrafijnstof uit de lucht te halen.

Gezonde lucht voor medewerkers en omgeving

Ultrafijnstof komt vrij bij het gebruik van vliegtuig- en dieselmotoren. We weten er nog vrij weinig van, maar wel dat het mogelijk schadelijk is voor de gezondheid. Het is voor luchthavens zoals Schiphol belangrijk om de hoeveelheid ultrafijnstof te verminderen. Als onderdeel van het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma TULIPS voerden we samen met NLR een proef uit met een innovatief waterscherm.

Een scherm van waterdruppels tegen ultrafijnstof

Het idee om met waterdruppels ultrafijnstof uit de lucht te halen komt uit de (mijn)bouw. Om te voorkomen dat de omgeving overlast heeft, maken ze daar gebruik van sproeien om (ultra)fijnstof te laten neerslaan. Op Schiphol hebben we in 2022 al een proef gedaan met een waterkanon om ultrafijnstof uit de lucht te halen. Dat werkte tot op zekere hoogte, maar er bleek meer onderzoek nodig. Daarom doen we nu een proef met een speciaal scherm dat is doorontwikkeld op basis van de vorige proef. Het idee is dat de druppels zich hechten aan het ultrafijnstof, waardoor het neerslaat.

Data analyseren

Dat is de theorie, maar kan het ook werken? Daarvoor reisde het TULIPS-team af naar Airport Twente, waar ruimte gemaakt kon worden voor de speciale testopstelling. Ga mee naar Airport Twente voor een testdag door de video hiernaast te bekijken! Dankzij de test hebben we nu een heleboel meetgegevens verzameld. Door extra sensoren te plaatsen konden we ook neveneffecten beter uitfilteren, zoals het weer en de buitenlucht. De komende tijd gaan we samen met NLR alle data analyseren. We verwachten later dit jaar het onderzoeksrapport op te leveren als een van de TULIPS deliverables.

Oplossingsrichting

Mochten we vaststellen dat de theorie werkt, dan zijn we er uiteraard nog niet. Dan moeten we de innovatie nog vertalen naar een werkbare oplossing voor luchthavens. We denken daarbij aan de inzet bij bijvoorbeeld een take-off, om ultrafijnstof te reduceren voor de omgeving. Inzet van deze techniek in de drukke en complexe platformoperatie vraagt echter nog om de nodige doorontwikkeling. Maar zo vergaren we in kleine stapjes steeds meer kennis om ultrafijnstof aan te kunnen pakken.

Meer informatie

Wil je meer weten over wat we doen om de uitstoot van ultrafijnstof te verminderen?

Lees ook de vorige blogs

  • Testen van een Autonoom Bagagevoertuig

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.

  • APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen

    Gepubliceerd op:

    Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.