Bagagerobot neemt het zware werk uit handen
Hoe maken we de job van onze collega's in de bagagehal minder fysiek belastend? Door ze het zware werk uit handen te nemen. Daarom hebben we onlangs negentien bagagerobots gekocht waarvan de eerste inmiddels in gebruik is. Zo maken we werk van zwaar werk.
Als je weleens hebt gevlogen, heb je er ongetwijfeld mee te maken gehad: die net iets te zware koffer of tas die je op de bagageband moet zien te krijgen. Diezelfde zware bagage moet natuurlijk ook weer van de band af en in en uit het vliegtuig. En daar komen onze collega's in de bagagehallen om de hoek kijken.
Het is hun taak de tientallen miljoenen stuks bagage die onze reizigers gedurende het jaar meenemen te verwerken. Een enorme klus waar ze wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Want één ding is duidelijk: de fysieke belasting voor deze collega's moet zo snel mogelijk omlaag. Daarom hebben we samen met de zes op Schiphol actieve afhandelaren de handen ineengeslagen en een gezamenlijk plan van aanpak neergelegd bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Handje bij helpen
Ook onze nieuwe bagagerobots gaan een handje helpen. Deze zogenaamde cobots (wat staat voor collaboratieve robot, oftewel een robot die samenwerkt met mensen) nemen het fysiek zware deel van de bagageafhandeling, het tillen van de koffers, over. Eerder dit jaar hebben we een proef gedaan en die was zo positief dat we hebben besloten er meteen negentien aan te schaffen. De eerste is inmiddels in gebruik genomen, de laatste moet uiterlijk begin 2024 beschikbaar zijn.
De bagagerobots zijn een eerste stap maar we doen nog veel meer. We hebben bijvoorbeeld ook een aandeel van 10 procent genomen in het bedrijf dat onze nieuwe bagagerobots bouwt, het Deense Cobot Lift. Zo waarborgen we een snelle uitrol en opschaling op onze luchthaven. Daarnaast kunnen de collega's in de bagagehallen op korte termijn de eerste van 120 nieuwe elektrische tilhulpen (die helpen bij het tillen van koffers) in gebruik nemen en komen er dertig extra transferbelts onze kant op.
Baanbrekend
We richten onze blik overigens niet alleen op de nabije toekomst maar kijken ook verder. Daarom doen wetenschappers van TU Delft in nauw overleg met onze collega's het komende halfjaar onderzoek in de bagagehallen naar een baanbrekend nieuwe manier van werken.
Werken met trots
Al deze initiatieven passen in ons streven om mensen centraal te stellen en van onze luchthaven weer een plek te maken waar je met trots werkt. Of je nu in dienst van Schiphol bent of bij een andere werkgever onder contract staat. Dit streven is onderdeel van ons achtpuntenplan voor een stiller, schoner en beter Schiphol.
Lees ook de vorige blogs
-
Kan ik snel per trein van Schiphol naar Amsterdam?
Gepubliceerd op:Wie via Schiphol reist, pakt vaak ook een dagje Amsterdam mee. Of je nu het vliegtuig of de trein bent uitgestapt, je kan in 17 minuten in Amsterdam zijn.
-
(Bij)geloof jij in vrijdag de 13e?
Gepubliceerd op:Muntjes naar het vliegtuig gooien, altijd hetzelfde eten voor een vlucht. Ook in de luchtvaart is er het nodige bijgeloof.
-
Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht
Gepubliceerd op:Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk. Maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.