hero beter in balans

Meer in balans met de leefomgevingKiezen voor een stiller, schoner en beter Schiphol

Al meer dan 100 jaar verbindt Schiphol Nederland met de rest van de wereld. Een rol die we met trots vervullen. Tegelijkertijd realiseren we ons dat wat wij doen impact heeft op het milieu en onze omgeving. En zijn we ons ervan bewust dat de nadelen die hiermee gepaard gaan een grotere rol moeten spelen in de keuzes die we maken. We willen Nederland ook in de toekomst blijven verbinden maar dat moet op een betere manier. Daarom kiezen we voor een stiller, schoner en beter Schiphol.

Een luchthaven en een luchtvaartsector die meer in balans zijn met de wereld eromheen. Want het is tijd voor perspectief voor de omgeving, onze medewerkers en de luchtvaartsector. Daar werken we al hard aan, maar het is tijd om een versnelling hoger te schakelen. Daarom komen we in actie en nemen we het voortouw om verandering in gang te brengen. Met deze acht keuzes willen we een stap voorwaarts zetten.

nlpraatplaat

1: Nieuwe regels met heldere grenzen voor geluid en de uitstoot van CO2

We willen zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2025-2026, naar een nieuw stelsel met duidelijke afspraken over geluid en CO2-uitstoot. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Want door te vliegen met schonere en stillere vliegtuigen en met duurzaam geproduceerde brandstoffen bereiken we wat we echt willen: vliegen met minder impact. Zo brengen we onze activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.

nieuwe regels uitstoot en geluid






lawaaige toestellen weren

2: De meest lawaaiige vliegtuigen zijn niet meer welkom

Hoe stiller hoe beter. De meest lawaaiige vliegtuigen zorgen namelijk voor bovengemiddeld veel geluidshinder. Daarom willen we vanaf 2025/2026 nog meer lawaaiige vliegtuigtypes gaan weren op Schiphol. Door de maximaal toegestane geluidsnormen overdag en in de nacht te verscherpen en het gebruik van stillere vliegtuigen nog verder te stimuleren, neemt de hinder in de omgeving af.





3: Niet meer starten tussen 00:00 en 06:00 uur, niet meer landen tussen 00:00 en 05:00 uur

We willen vanaf de winter van 2025/2026 stoppen met vliegen in een groot deel van de nacht. Door tussen middernacht en 06:00 uur geen vliegtuigen meer te laten vertrekken en tussen middernacht en 05:00 uur geen vliegverkeer meer te verwelkomen, neemt het aantal nachtvluchten met ongeveer 10.000 af. Daarnaast beperken we het verschuiven van vluchten naar de randen van de nacht of de vroege ochtend zoveel mogelijk. Zo dragen we bij aan een betere nachtrust voor onze omgeving.

dicht in de nacht



privejets

4: Geen privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer meer op Schiphol 

We willen vanaf 2025/2026 stoppen met het faciliteren van zakelijk vliegverkeer en luchttaxi's op Schiphol-Oost (General/Business Aviation). Hoewel deze vluchten niet meetellen voor het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen, zorgen ze in vergelijking met reguliere lijnvluchten wel voor onevenredig veel geluidshinder en CO2-uitstoot per passagier. Door alleen nog maatschappelijk verkeer van bijvoorbeeld de kustwacht en de politie- en de ambulancehelikopter te ontvangen, neemt de hinder en uitstoot van dit zogenaamde kleine vliegverkeer aanzienlijk af.



5: Geen extra start- en landingsbanen

We zien definitief af van de parallelle Kaagbaan. Al meer dan 20 jaar is hiervoor grond gereserveerd en dat legt een onnodige druk op de schaarse ruimte in de omgeving. Onderzoek uit 2019 toont aan dat een tweede Kaagbaan de hinder niet doet afnemen maar slechts verplaatst. Daarnaast is een extra baan bij het huidige en het verwachte aantal vliegbewegingen onnodig. We vragen de Rijksoverheid daarom de ruimtelijke reservering op te heffen. Zo creëren we helderheid voor onze omgeving.

start en landingsbanen




omgevingsfonds

6: Investeren in omgeving en bewoners

We realiseren ons dat, ondanks alle hinderbeperkende maatregelen, de luchtvaart impact blijft houden op de omgeving. We richten daarom een omgevingsfonds op. Tot 2030 stellen we via dit fonds maximaal € 10 miljoen per jaar beschikbaar. Dit bedrag kan geïnvesteerd worden in innovatieve bouwconcepten, woningisolatie en gebiedsontwikkeling. Zo dragen we ons steentje bij aan het verbeteren van de leefomgeving.

7: Bescherming van vracht

We maken werk van het beschermen van de positie van vracht op Schiphol en willen daarom vanaf 2024/2025 2,5 procent van het aantal beschikbare start- en landingsslots reserveren voor vrachtvluchten. De vrachtsector zorgt namelijk voor veel werkgelegenheid in de omgeving en is waardevol voor de Nederlandse economie en het vestigingsklimaat. We verwachten van vrachtmaatschappijen wel dat ook zij voldoen aan de nieuwe, strengere regels voor lawaaiige toestellen.

cargo



mens centraal

8: Mensen centraal

We maken van onze luchthaven weer een plek waar mensen met trots en waardigheid werken. Of ze nu in dienst zijn van Schiphol of van een andere werkgever. Te lang hebben we ons gericht op het verlagen van de kosten maar we realiseren ons dat in deze tijd een andere aanpak nodig is. Want iedereen is belangrijk op Schiphol. Arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden moeten voor alle mensen die op de luchthaven werken goed zijn en we zetten in op een betere beloning in alle sectoren, betere bescherming tegen uitstoot, minder concurrentie tussen afhandelaren en betere arbeidsomstandigheden in de bagageafhandeling. Zo zorgen we dat mensen op Schiphol komen en blijven werken.




Duurzaamheid

Wij beseffen dat vliegen duurzamer moet en zijn ervan overtuigd dat het kan.

Burennieuwsbrief

Wil je per e-mail op de hoogte blijven over hoe het stiller en schoner kan?