Zo start je reis soepel: Inchecken op Schiphol

Inchecken op Schiphol kan op verschillende manieren. De snelste manier is om thuis online in te checken. Het is nu ook slim om dit thuis te doen, want dat scheelt je tijd. Plus dat je dan je boardingspass alvast bij je hebt. Op de luchthaven kun je inchecken en je bagage afgeven, bij een selfservice check-in kiosk en bagage drop-off of bij de balie van je luchtvaartmaatschappij.

Thuis online inchecken

Bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je vanaf 24 uur voor vertrek inchecken op hun website of via hun app. Je boardingpass kun je printen of in veel gevallen bij de gate laten scannen vanaf je smartphone of tablet. Thuis online inchecken is ideaal als je reist met alleen handbagage. Met je boardingpass op zak loop je op Schiphol meteen door naar security en de paspoortcontrole. Dat kan je tijd besparen, vooral in drukke periodes.

Inchecken via de selfservice kiosk of aan de balie

Bij een selfservice check-in kiosk in de vertrekhallen kun je zelf inchecken voor je vlucht en snel een boardingpass krijgen. De blauwe selfservice kiosken zijn voor KLM/SkyTeam maatschappijen, de gele voor een aantal andere maatschappijen.

Maar je kunt ook naar de check-in balie van jouw luchtvaartmaatschappij. Daar print een medewerker je boardingpass en checkt meteen je bagage in. Kijk op de schermen in de vertrekhal, op deze website of in de Schiphol app, bij welke check-in balies jij moet zijn.

Selfservice bagage drop-off of aan de balie

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen kan je zelf je bagage automatisch laten inchecken. Ideaal voor als je jezelf thuis hebt ingecheckt. Bij de selfservice bagage drop-off volg je simpelweg de instructies op het scherm. Print je bagagelabel en bevestig het aan het handvat op de langste zijde van je bagage. Je koffers vinden via de bagagekelder automatisch de weg naar je vliegtuig. Hoe de self-service bagage drop-off werkt kun je zien in onderstaande filmpjes.

Kan ik hier gebruik van maken?

Op Schiphol bieden de volgende luchtvaartmaatschappijen de selfservice bagage drop-off aan: Aegean, Aero Mexico, American Airlines, Austrian, Cathay Pacific, Corendon, Finnair, IcelandAir, KLM, LOT, Lufthansa, Norwegian, SAS, Swiss, TAP, Transavia & TUI. Je vindt de selfservice bagage drop-off zuilen in de volgende vertrekhallen:

  • Vertrek 1: Aegean, Austrian, Finnair, IcelandAir, KLM, LOT, Lufthansa, SAS, Swiss, TAP & Transavia
  • Vertrek 2: KLM
  • Vertrek 3: Aero Mexico, American Airlines, Cathay Pacific, Corendon, Norwegian & TUI

Vlieg je met een andere airline? Of is online inchecken geen optie voor jou? Dan kan je natuurlijk terecht bij de check-in balie van jouw luchtvaartmaatschappij om je bagage in te checken en af te geven. De medewerker bevestigt de bagagelabels dan voor jou aan je bagage.

Vertrekhal 1: Zo werkt de bagage drop-off

Vertrekhal 3: Zo werkt de bagage drop-off

Hoe lang van tevoren moet je op Schiphol zijn?

Hoe laat je op Schiphol moet zijn om in te checken, hangt af van je luchtvaartmaatschappij, je bestemming en de openingstijden van de check-in balie. Volg het advies van luchtvaartmaatschappij.

Heb je afwijkende bagage, reis je met een huisdier of heb je speciale assistentie nodig? Houd dan rekening ermee dat dit iets meer tijd kost.

Wat je moet weten als je reist met kinderen

Reis je met minderjarige kinderen? Houd dan rekening met extra regels en voorschriften vanuit de overheid en je luchtvaartmaatschappij. Informeer bij je maatschappij wat je moet weten over vliegen met kinderen, voordat je op reis gaat.

Je huisdier inchecken

Als je reist met je hond, kat of ander klein huisdier, dan gaat het inchecken ook anders. De regels voor vliegen met een huisdier verschillen per luchtvaartmaatschappij. Informeer dus bij je maatschappij waar je op moet letten, voordat je je huisdier incheckt of meeneemt het vliegtuig in.

  • Speciale assistentie

    Regel speciale assistentie via je airline, dan regelen wij de rest.

  • Verwachte drukte op Schiphol

    Hoe laat moet je op Schiphol zijn? Lees of het druk is op jouw reisdag.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik het beste inchecken op Schiphol?

Online inchecken is voor de meeste reizigers de meest makkelijke en snelle manier. Zeker als je alleen reist met handbagage en als het druk is op de luchthaven. Bij een aantal luchtvaartmaatschappijen kun je ook inchecken bij de selfservice check-in kiosken. Maar je kunt ook altijd bij de balie van je maatschappij terecht. Bij deze laatste geef je ook je bagage af of kun je gebruikmaken van de selfservice bagage drop-off units.

Lees meer over het inchecken op Schiphol.

Hoe laat moet ik op Schiphol zijn om mijn vlucht te halen?

Dat verschilt per vlucht. Check altijd de website van je luchtvaartmaatschappij voor actueel advies en de openingstijden van de check-in balie. Bekijk ook ruim voor je van huis vertrekt of er nog files, wegwerkzaamheden of werkzaamheden aan het spoor zijn en pas je reis naar Schiphol daarop aan.

Lees meer over je reis naar Schiphol.

Kan ik op Schiphol speciale assistentie aanvragen?

Extra assistentie vraag je meteen aan bij het boeken van je ticket of reis. Je luchtvaartmaatschappij of het reisbureau geeft dit dan aan ons door. Zorg dat je aanvraag 48 uur voor vertrek bij ons binnen is. Vraag je extra assistentie aan kort voor vertrek, dan doen wij natuurlijk nog steeds ons best, maar kunnen wij geen tijdige begeleiding meer garanderen.

Lees meer over extra assistentie op Schiphol.

Kan ik mijn koffer sealen op Schiphol?

Ja, dat kan bij Seal & Go in Vertrek 2 en 3, voor de incheckbalies. Zo heb je meer zekerheid op een veilige en krasvrije overtocht van je bagage.

Lees meer over het sealen van je koffer.

Ga goed voorbereid op reis