Om de voorspelbaarheid van onze gehele operatie te vergroten, worden verwachte vertrektijden gedeeld, vanuit het CDM proces. Dit staat voor *Collaborative Decision Making* en vat precies samen wat we doen. Gezamenlijke beslissingen nemen op basis van de meest accurate data. We leveren dagelijks een Airport Operations Plan (AOP) op en delen dit met het hele Europese luchtvaartnetwerk als input voor hun Network Operations Plan (NOP) via de zogenaamde AOP-NOP verbinding. Hiermee ontstaat er bij dit hele netwerk en de luchthavens die hier deel van uitmaken een steeds beter beeld over wat er vanuit Schiphol op andere vliegvelden afkomt en vice versa. Zo komen we samen uiteindelijk tot een steeds grotere voorspelbaarheid en planbaarheid van alle processen op Schiphol, omdat we eerder weten wat er wanneer op ons afkomt. Zo doorbreken we gezamenlijk de cirkel van onvoorspelbaarheid!
Bij de afhandeling van vliegtuigen zijn veel partijen betrokken: onder andere de luchthaven, de luchtverkeersleiding, luchtvaartmaatschappijen en grondafhandelaren. Elk van deze partijen neemt maatregelen om het eigen proces zo efficiënt mogelijk in te richten. Echter, in de optelsom van al die processen leidt dat nog niet tot de gewenste efficiëntie. Om dat voor elkaar te krijgen is intensieve samenwerking nodig.
Het delen van operationele informatie is daarbij van cruciaal belang. Als een vliegtuig bijvoorbeeld twee uur te laat vertrekt uit Kaapstad, dan zal dit vliegtuig ook twee uur later op Schiphol aankomen. Dit heeft consequenties voor alle ketenpartners. De gereserveerde gate hoeft pas twee uur later beschikbaar te zijn, de grondafhandelaar wordt ook twee uur later dan gepland bij het vliegtuig verwacht.
Door operationele informatie zoals verwachte landingstijden, taxitijden, ‘on block’ (aan de gate) en ‘off block’ (afhandeling gereed) tijden gezamenlijk te definiëren en zo snel en nauwkeurig mogelijk met alle andere partijen te delen, neemt de voorspelbaarheid van het afhandelingsproces toe. Mensen en middelen kunnen beter worden ingezet, ook in afwijkende situaties zoals vertragingen of bijzondere weersomstandigheden. Uiteindelijk profiteert Eurocontrol mee, omdat eerder en nauwkeuriger kan worden voorspeld op welk tijdstip een vliegtuig weer kan vertrekken. Zo kan Eurocontrol de schaarse timeslots efficiënter toewijzen.
Vanaf het moment dat de wielen van een vliegtuig de landingsbaan raken, tot aan het moment dat diezelfde wielen de startbaan weer loslaten, wordt nauwkeurig bijgehouden hoe de afhandeling verloopt. Die informatie wordt gedeeld via de CDM Portal, waar de luchthaven, de luchtvaartmaatschappij, de grondafhandelaar en de luchtverkeersleiding toegang toe hebben. Door vastgestelde werkwijzen en procesafspraken kunnen alle partijen gebruik maken van deze informatie en belangrijke beslissingen gezamenlijk nemen – collaborative decision making.