Nieuws  ·  28 november 2023Langere engagement met out-of-home advertenties

In de wereld van out-of-home-advertising kan het lastig zijn écht contact te maken met je doelgroep. Vaak gaat het immers om passanten, die gemiddeld 2 seconden naar eenzelfde media-object kijken. In de campagne van Tenue de Soleil (een duurzaam, B Corp-gecertificeerd zonbeschermingsmerk) lag deze aandachtsspanne echter een stuk hoger. Zij adverteerden bij de gates op Amsterdam Airport Schiphol - een locatie met een relatief lange dwell time. Hier krijg je als marketeer ruimte voor het herhalen van advertenties, en heeft je publiek vervolgens tijd om tot actie over te gaan. Het resultaat? Minutenlang engagement tussen merk en consument.

Tenue de Soleil en Schiphol

Onderweg naar de zon

De samenwerking tussen Schiphol en Tenue de Soleil was gebaseerd op een gemeenschappelijke doelgroep. Op de luchthaven lopen namelijk veel reizigers rond die onderweg zijn naar de zon. Dat is al helemaal het geval in de zomermaanden. De campagne, die begin augustus live ging, was dan ook volledig gericht op informeren over zonbescherming. De manier waarop was vermakelijk, en gaf passagiers een extra ervaring op de luchthaven.

Een exclusieve, digitale ervaring

In het partnership tussen Schiphol en Tenue de Soleil zat een duidelijk wederzijds voordeel. Wie zelf wel eens met het vliegtuig reist, weet dat de meeste passagiers op zoek zijn naar vermaak als ze bij de gate wachten op hun vlucht. Met deze campagne kon Schiphol daar een interactieve oplossing voor bieden. Tenue de Soleil kreeg, door hier zichtbaar te zijn, ruimte om meer naamsbekendheid te genereren, credibility op te bouwen en zich als thought leader te positioneren. Samen boden ze hun gemeenschappelijke doelgroep een ervaring.

Die ervaring begon bij de digitale schermen in de gate. Daar konden wachtende reizigers met hun telefoon een QR-code scannen. Die QR-code leidde hen vervolgens naar een online omgeving waarin dermatoloog dr. Daniel Kadouch, oprichter van Tenue de Soleil, ze in verschillende stappen meenam in feiten en fabels rondom zonbescherming. Zo kregen ze een quiz en een video voorgeschoteld, vol met onverwachte informatie. Ze leerden bijvoorbeeld al spelenderwijs dat je van het eten van druiven minder snel verbrandt, en dat je maar een kwartiertje in de zon hoeft te zitten om vitamine D aan te maken.

Infotainment met succes

De campagne van Tenue de Soleil bevestigde het succes van QR-codes bij de gates op de luchthaven. In een maand tijd werd er honderden keren gescand, met een engagement rate van 71% en een gemiddelde schermtijd van meer dan 6 minuten. Vergelijk dat maar eens met reguliere OOH-uitingen; het komt niet vaak voor dat een doelgroep zoveel tijd spendeert aan een advertentie. Bovendien was de gamification niet alleen vermakelijk, maar ook leerzaam. Zie het als een innovatieve manier van commercieel campagne voeren (vanwege de interactie), met ook nog eens een maatschappelijk verantwoorde invalshoek (dankzij de educatie over zonbescherming).

Schiphol als advertentiepartner

De CTA (“scan de QR-code”) én de gamification van Tenue de Soleil maken dat de aandachtsspanne van deze campagne een stuk langer was dan we van OOH gewend zijn. Daarmee zijn deze advertenties uniek in hun soort. Dit kan echter alleen omdat de locatie het toelaat: reizigers hebben bij de gates op de luchthaven niets anders te doen, maar moeten er wel zijn om hun vliegtuig in te stappen. Dat biedt ruimte voor dergelijke creatieve en bovendien innovatieve marketing.

Benieuwd welke marketingdoelen jij kunt realiseren op de luchthaven? Mail naar advertising@schiphol.nl of neem contact op met een van onze Accountmanagers.

Neem contact op met een van onze Accountmanagers voor advies

Volg Schiphol Media

Blijf op de hoogte voor het laatste nieuws, inspiratie cases en ontwikkelingen.