Veilig werken aan airside: Veiligheidstrainingcentrum
Werk je rond de pieren en/of de start- en landingsbanen? Controleer dan of je hier de juiste trainingen voor hebt gevolgd. Airside is het domein van vele vliegtuigen en specialistische voertuigen, en een plek medewerkers van veel verschillende organisaties 24/7 met en naast elkaar werken. Om alles in goede banen te leiden zijn regels nodig, die we behandelen tijdens speciale veiligheidstrainingen.
E-learning Safety & Security/module Platform (inclusief Algemeen)
Schrijf je in voor de e-learning als je een Schipholpas met platformbevoegdheid nodig hebt. Na afloop ben je op de hoogte van de safety & security-regels van Schiphol, ken je de belangrijkste veiligheidsrisico’s en weet je wat je moet doen bij onveilige situaties en incidenten.
Heb je nog vragen over deze e-learning?
Bekijk de veelgestelde vragen en de werkinstructies
Push-backexamen (theorie)
Om vliegtuigen te mogen push-backen op Schiphol, moet je de juiste procedures kennen. Nadat je een praktijktraining push-back bij je werkgever hebt gevolgd, bewijs je met dit theorie-examen dat je weet hoe een push-backprocedure op een veilige manier wordt uitgevoerd.
Push-backexamen (praktijk)
Ben je geslaagd voor je push-backtheorie, dan moet je ook nog een praktijkexamen doen. Tijdens deze test laat je zien dat je zelfstandig push-backbewegingen kunt uitvoeren. Je herhaalt dit praktijkexamen elke twee jaar.
Sleepexamen (theorie)
Om vliegtuigen te mogen slepen (en push-backen) heb je de juiste papieren nodig. Nadat je een praktijktraining slepen bij je werkgever hebt gedaan, bewijs je met dit theorie-examen dat je weet hoe een sleepprocedure op een veilige manier wordt uitgevoerd.
Sleepexamen (praktijk)
Ben je geslaagd voor je sleeptheorie, dan moet je ook nog een praktijkexamen doen. Tijdens deze test laat je zien dat je zelfstandig sleep- en push-backbewegingen kunt uitvoeren. Daarna herhaal je dit praktijkexamen elke twee jaar.
Training Veldbevoegdheid Beperkt
Als je niet op de start- en landingsbanen hoeft te rijden, heb je alleen de veldbevoegdheid Beperkt nodig. Na de training ken je alle banen, rijbanen en randwegen in je werkgebied, kun je er veilig rijden en weet je hoe je communiceert via de mobilofoon.
Training Veldbevoegdheid Algemeen
Om ook op de start- en landingsbanen te mogen rijden, heb je Veldbevoegdheid Algemeen nodig. Met deze aanvulling op Veldbevoegdheid Beperkt laat je zien dat je de weg weet op het landingsterrein, alle veiligheidsregels kent en op de juiste manier kunt communiceren via de mobilofoon.
Profcheck Veldbevoegdheid A
Als je veldbevoegdheid hebt om op het landingsterrein te rijden, moet je jaarlijks een profcheck doen om deze te behouden. Je veldbevoegdheid vervalt op je verjaardag als je de profcheck niet hebt gedaan. Daarom raden we je aan om de training ergens in de drie maanden voor je verjaardag in te plannen.
Profcheck Veldbevoegdheid B
Als je veldbevoegdheid hebt om op het landingsterrein te rijden, moet je jaarlijks een profcheck doen om deze te behouden. Je veldbevoegdheid vervalt op je verjaardag als je de profcheck niet hebt gedaan. Daarom raden we je aan om de training ergens in de drie maanden voor je verjaardag in te plannen.
Tweejaarlijkse refreshment Train de Trainers VDGS
Deze opfriscursus is verplichte kost als je een trainer van VDGS-bedienaren op Schiphol bent. Elke twee jaar doe je een theorietoets en praktijkprofcheck. Haal je een voldoende, dan wordt je trainingsbevoegdheid VDGS voor twee jaar verlengd.
Train de trainers Passagiersbruggen
Ben je trainer van Passagiersbrugbedienaren op Schiphol? Dan ben je verplicht om elke twee jaar een opfriscursus met praktijkprofcheck te doen. Haal je een voldoende, dan wordt je trainingsbevoegdheid Passagiersbruggen voor twee jaar verlengd.
Rijbevoegdheid platformgebieden - Theorie en Praktijk
Schrijf je in als je bestuurder bent in een voertuig op de platformgebieden. Je volgt zowel het THEORIE- als het PRAKTIJK-deel. Heb je beide succesvol gevolgd? Dan ontvang je een certificaat dat 2 jaar geldig is.