Schiphol and partners: Schiphol en partners verduurzamen horeca

Als thuishaven voor wereldreizigers verbindt Schiphol mensen met de wereld. Nu en in de toekomst. Schiphol heeft de ambitie om maatschappelijk toonaangevend te zijn. We willen dat iedereen zich bij ons welkom voelt en de verwachting van iedere reiziger overtreffen. Dit betekent dat Schiphol samen met haar horecapartners de doelstelling heeft om een kwalitatief hoogstaande, diverse, herkenbare en steeds duurzamere horeca-ervaring aan te bieden. Zo zetten we ons in om de CO2-uitstoot in de horeca-keten te verminderen met een vergroot plantaardig horeca aanbod, wordt bij de inkoop van eten & drinken, mens, dier en natuur centraal gesteld en hebben we de ambitie om een afvalvrije luchthaven te opereren in 2030.

Hieronder lees je de stappen die wij samen met onze partners gaan zetten1:

De meer verantwoorde keuze altijd binnen handbereik

  • Doelstelling: 60% van het aanbod aan eten & zuivel is plantaardig in 2030, gebaseerd op ingrediëntvolume.
  • Doelstelling: 50% CO2e-reductie op het gehele voedselaanbod in 2030, ten opzichte van 2023 (gemeten in CO2e per kg product).

Alle horecapartners van Schiphol zetten zich in om bij te dragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot van al hun activiteiten. Daarom is het van belang dat het aanbod plantaardige producten wordt vergroot, gezien dierlijke producten een groot aandeel in de CO2-uitstoot van de horeca op Schiphol veroorzaken. Schiphol heeft als doelstellingen dat in 2030, 60% van de consumptie van eten en zuivel plantaardig is en 50% CO2 e reductie ten opzichte van 2023 (gemeten in CO2e per kg product). Maar dit kan Schiphol niet alleen. Door het aanbod plantaardige producten te vergroten, willen we het consumenten gemakkelijker maken een plantaardige en daardoor meer verantwoorde keuze te maken.

Meer verantwoord en bewuster inkopen voor mens, dier en natuur

  • In 2025 zijn alle producten die bij de horeca van Schiphol worden aangeboden ontbossingsvrij, in lijn met de wetgeving.
  • In 2025, wordt koffie en cacao ingekocht met een Fairtrade certificaat.
  • In 2025, wordt vis ingekocht met een MSC/ASC certificaat.
  • In 2030, is 70% van de dierlijke eiwitten die wordt ingekocht voorzien van 3 Sterren Beter Leven (of een internationale equivalent).

Schiphol neemt met haar zakelijke partners de verantwoordelijkheid voor de hele horecaketen. De horeca op Schiphol onderscheidt vier grote en impactvolle productgroepen waar binnen ingrediënten worden ingekocht: dierlijke eiwitten (vlees), vis, cacao en koffie en groente & fruit. Voor elk van deze productgroepen kiezen we voor onafhankelijke keurmerken. Bovendien zullen we, in lijn met de wetgeving, in 2025 volledig ontbossingsvrij inkopen. Voor elke productgroep gelden specifieke doelstellingen die elk jaar aangescherpt worden. Dit zijn: koffie & cacao met een Fairtrade certificaat in 2025, vis met een MSC/ASC certificaat in 2025, 70% van de dierlijke eiwitten met 3 sterren Beter Leven (of een internationale equivalent) in 2030. Door dit in samenwerking met zakelijke partners stapsgewijs aan te pakken, houden we grip op de prijs van ons horeca-aanbod en kunnen we een significante en plotselinge prijsverhoging voorkomen.

Samen verpakkingen verminderen, hergebruiken en recyclen

  • Doelstelling: zero waste in 2030, dat betekent minder dan 1% verlies van hulpbronnen in 2030.

Schiphol heeft de ambitie om een afvalvrije luchthaven te zijn met een verlies van hulpbronnen van minder dan 1% in 2030. Afvalvrij betekent dat Schiphol de hoeveelheid afval vermindert en er in de toekomst nog maar minder dan 1% van het afval verbrand of gestort zal worden. Zo veel mogelijk van wat nu nog afval is, willen we verminderen nog voordat het de luchthaven binnenkomt. Wat er overblijft krijgt een tweede leven. Binnen afval onderscheiden we twee stromen: de operationele afvalstroom en de constructionele. Voor de eerste stroom, zullen onze horecapartners verpakkingsmaterialen slimmer inrichten. Dit doen zij door gerichte en juiste inkoop, gefocust op het verminderen van voedselverspilling gedurende het bereidingsproces. Schiphol richt zich ook steeds meer op het gebruik van gerecyclede materialen die kunnen worden hergebruikt. Schiphol committeert zich tot het gebruik van rPET flessen in alle horeca outlets. Dit zijn flessen gemaakt van gerecycled plastic. De horeca op Schiphol heeft voor haar eigen horeca-concepten als doelstelling dat 100% van de plastic flessen wordt gemaakt van rPET. Daarnaast rollen we verschillende projecten uit waarin standaard herbruikbare bekers voor warme en koude dranken worden gebruikt.

Maar het verminderen van restafval kunnen we niet alleen. Daarom werkt Schiphol samen met onze Horecapartners en afvalverwerkers ernaar toe om afval een tweede leven te geven en het voor consumenten makkelijker te maken om afval te verminderen en op de juiste manier weg te gooien. Dit doen we onder andere door duidelijke communicatie bij de afvalbakken. Door op een juiste manier afval te scheiden, kunnen we een toekomst zonder afval mogelijk maken. Voor de constructionele afvalstroom zal Schiphol samen met horecapartners herbruikbare materialen in de interieurs gebruiken en meer circulair bouwen. Schiphol heeft daarom richtlijnen voor circulair en duurzamer Design & Constructie opgesteld. Het ontwerp van een horeca outlet moet demontabel ontworpen zijn zodat onderdelen eenvoudig te vervangen zijn en materialen aan het einde weer makkelijk een tweede of derde leven kunnen krijgen. De materialen moeten ook een zo laag mogelijke milieu-impact hebben en we willen ervoor zorgen dat er voor de bouw van een nieuwe outlet al veel materiaal worden hergebruikt. Voor consumenten betekent dit dat zij verwelkomt worden in een meer circulaire omgeving om te genieten van hun kopje koffie, warme maaltijd of snack.

1 Meer gedetailleerde informatie over de stappen die wij gaan zetten en hoe we die bijhouden volgt binnenkort op de website.

Vragen?