Ons profiel vertelt wie we zijn

Op 19 september 1916 landen de eerste militaire vliegtuigen op een drooggemalen stukje grond in de Haarlemmermeer. Dit is het begin van Schiphol als militair vliegveld. Met de eerste passagiersvluchten van KLM in 1920, verandert het vliegveld steeds meer in een burgervliegveld.

Amsterdam Airport Schiphol is nog steeds een van de belangrijkste activiteiten van Royal Schiphol Group. Daarnaast zijn wij volledig eigenaar van de luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en hebben we een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport. Over de grenzen hebben we ook een aandeel in - of werken we nauw samen met - diverse internationale luchthavens.

Belangrijke maatschappelijke en economische waarde

De COVID-19 pandemie heeft een ongekende impact op de luchtvaartsector. In 2020 ontvingen onze Nederlandse luchthavens 23,5 miljoen passagiers (2019: 80,5 miljoen) en verwerkten 1,44 miljoen ton aan vracht (2019: 1,57 miljoen ton). Schiphol verbindt Nederland met 316 rechtstreekse bestemmingen. Amsterdam Airport Schiphol was in 2020 de vierde grootste Europese luchthaven op basis van passagiersvervoer - na Istanbul, Paris Charles de Gaulle en London Heathrow. In vrachtvolume zijn we nummer drie in Europa. De ambitie van Schiphol Group is om de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens in de wereld te creëren.

Vier business areas

In 2020 vonden onze kernactiviteiten plaats in vier business areas.

Samenwerken is een belangrijk onderdeel van ons succes

Het verbinden van Nederland doen we niet alleen. We werken samen met sectorpartners zoals luchtvaartmaatschappijen, afhandelaren, luchtverkeersleiding, douane en marechaussee. Samen met openbaarvervoersbedrijven, overheden en businesspartners maken we van onze luchthavens efficiënte knooppunten en aantrekkelijke verblijfs- en werklocaties.

Duurzaamheid als rode draad in ons handelen

Duurzaamheid is cruciaal voor onze toekomstbestendigheid en voor onze dagelijkse bedrijfsvoering. Schiphol wil in 2030 een zero waste en een zero emissions airport zijn. Quality of Life – Kwaliteit van de leefomgeving – is een van de drie strategische pijlers van onze Visie 2050.

We zijn ons bewust van de impact die onze luchtvaartactiviteiten hebben. Samen met onze stakeholders werken we voortdurend aan het minimaliseren van de hinder en we investeren in het versterken van de leefbaarheid van de regio. We zoeken naar innovatieve oplossingen waarmee we verder kunnen verduurzamen en die onze positie als mainport op de lange duur veilig stellen.

Awards en erkenningen

In 2020 heeft Amsterdam Airport Schiphol zich op verschillende gebieden onderscheiden.

Amsterdam Airport Schiphol

  • Skytrax World Airport Awards: Best Airport in Western Europe in 2019. Schiphol kreeg ook de eerste prijs voor zijn website en digitale dienstverlening.
  • Business Traveller UK: Best European Airport (31ste achtereenvolgende jaar)
  • Global Traveler USA: Best airport in Europe (3e jaar op rij)
  • Canadian Travel Agents' Choice Awards: Favourite International Airport (16e achtereenvolgende jaar)
  • Trazee Travel: Favorite Airport in Europe
  • ATRS: Top European Airport Efficiency Excellence Award (meest efficiënte luchthavengroep in Europa; categorie luchthavens met meer dan 40 miljoen passagiers)
  • World Routes Airport Marketing Award: Highly Commended (4de achtereenvolgende jaar, categorie luchthavens met meer dan 50 miljoen passagiers)
  • Air Cargo Week: World Air Cargo Award voor Luchthaven van het jaar 2019