Om onze missie, Connecting the Netherlands, efficiënt en effectief ten uitvoer te brengen, hebben we onze kernactiviteiten ondergebracht in vier business areas: Aviation, Consumer Products & Services, Real Estate en Alliances & Participations. Gezamenlijk voeren zij onze strategie uit en bepalen daarmee het succes van Royal Schiphol Group.
De business area Aviation is de spil van Amsterdam Airport Schiphol, met dienstverlening aan reizigers, luchtvaartmaatschappijen, afhandelingsbedrijven en logistiek dienstverleners. Aviation levert en beheert de infrastructuur waarmee reizigers, bagage en vrachtgoederen op een betrouwbare, efficiënte en soepele wijze kunnen vertrekken en aankomen. De business area is verantwoordelijk voor de coördinatie van de veiligheid in de terminal, op platformen, op wegen, aan luchtzijde, op terreinen en in gebouwen.
De business area Consumer Products & Services creëert samen met partners voor reizigers een unieke beleving met een verrassend aanbod aan winkels, horecagelegenheden en services. Ze bereiken en informeren reizigers bovendien met verschillende mediaconcepten, zowel online als offline. De business area maakt het reizen zorgeloos en comfortabel met een verscheidenheid aan parkeerproducten en premium services als Privium en het VIP Centre.
De business area Real Estate ontwikkelt en beheert vastgoed op en rond Schiphol. Uitgangspunt is dat het luchthavengebied een aantrekkelijke vestigingsplaats is voor bedrijven en een locatie om prettig te verblijven. De business area biedt hoogwaardig vastgoed zoals kantoorpanden en logistieke gebouwen en verhuurt ruimtes in de terminal. Schiphol Real Estate is actief op Amsterdam Airport Schiphol en op en rond de luchthavens van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport.
Onze vierde business area is Alliances & Participations. Deze richt zich op de exploitatie van regionale luchthavens en de ontwikkeling van internationale activiteiten. Ook onze regionale luchthavens ontwikkelen we vanuit het AirportCity-concept: we investeren in vastgoed en creëren een aantrekkelijk winkel- en horeca-aanbod. Dit AirportCity-concept en onze operationale expertise ‘exporteren’ we naar het buitenland. Hierdoor genereren we inkomsten en doen we tevens nieuwe kennis op die we vervolgens weer inzetten voor de Mainport Schiphol.