Eerste vlucht op waterstof van Rotterdam naar Londen verwacht in 2024: Uitstootvrij vliegen op waterstof

Klinkt uitstootvrij vliegen op waterstof voor jou nog als toekomstmuziek? Het kan sneller dan je denkt! Samen met ZeroAvia werken Royal Schiphol Group en Rotterdam The Hague Airport er hard aan om in 2024 de eerste uitstootvrije vluchten met een waterstofvliegtuig te laten vertrekken vanaf Rotterdam naar Londen. Zodra het kan, moet je er wel snel bij zijn voor een ticket. Het waterstofvliegtuig heeft 19 zitplaatsen voor passagiers.

Vliegen op waterstof

Om op waterstof van Rotterdam naar Londen te vliegen, heb je een vliegtuig nodig waarvan de motoren geschikt zijn voor waterstof. ZeroAvia heeft een vliegtuigmotor ontwikkeld waarbij waterstofbrandstofcellen elektrische motoren aandrijven. De enige uitstoot die je hierbij krijgt, is waterdamp. Het waterstof-elektrische systeem van ZeroAvia is baanbrekend en is volgens de ontwikkelaars een haalbare manier om de luchtvaart op grote schaal duurzamer te maken. De technologie heeft lagere kosten voor gebruik als bijkomend voordeel, waardoor vliegroutes aantrekkelijker kunnen worden voor luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en passagiers.

Proeftuin voor waterstof tanken

Het idee dat je binnen drie jaar in een uur van en naar het Verenigd Koninkrijk kan vliegen zonder uitstoot, spreekt tot de verbeelding. Om de commerciële vliegroute op waterstof op te zetten, moet het ook mogelijk zijn om waterstof te tanken op de luchthaven. En dit moeten we integreren met andere luchthavenprocessen. ZeroAvia en Schiphol Group richten zich dus niet alleen op het vliegen, maar ook op de infrastructuur en regelgeving rondom waterstofvliegtuigen. Daarvoor wordt een proeftuin met laad- en tankinfrastructuur op Rotterdam The Hague Airport ingericht.

Eerste internationale route

Het kan zomaar dat de waterstofvlucht van Rotterdam naar Londen de eerste internationale commerciële route ter wereld met een 19-zits waterstofvliegtuig wordt. ZeroAvia en Schiphol Group zijn in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een operator voor de geplande route te vinden. De Nederlandse luchtvaartsector heeft hier een mooie kans om voorop te lopen in duurzaam en uitstootvrij vliegen.

Wil je meer weten over hoe vliegen schoner en duurzamer kan? Kijk op vaartindeluchtvaart.nl

Lees ook de vorige blogs

  • Schonere frisse lucht

    Gepubliceerd op:

    Binnenklimaat in stilstaande vliegtuigen niet meer geregeld met de hulpmotor op kerosine, maar met elektrisch aangedreven PCA.

  • Test met superbatterij op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Schiphol is de eerste luchthaven met een speciale batterij voor extra opslag elektriciteit. Extra voorraad is nodig voor al het elektrisch materieel.

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.