Schonere frisse lucht

Wellicht is het je al opgevallen als je op Schiphol bij de gate wacht om te boarden: 2 dikke rode slangen die van een apparaat (formaat caravan) naar je vliegtuig lopen. Wat die daar doen? Ze zorgen voor frisse lucht aan boord op een schonere manier.

Frisse lucht in stilstaande vliegtuigen is hard nodig

Frisse lucht is in stilstaande vliegtuigen geen overbodige luxe. Anders wordt het er snel warm en benauwd. Geen plezierig begin van je reis. Het systeem voor een aangenaam binnenklimaat wordt van oudsher draaiende gehouden door de hulpmotor. Die zit in de staart van een vliegtuig. Klinkt handig, maar heeft een groot nadeel: de hulpmotor draait op kerosine. Dat zorgt voor extra uitstoot en lawaai rond stilstaande vliegtuigen. Niet fijn voor de mensen die daar in de buurt werken.

Met de PCA krijgt een vliegtuig frisse lucht zonder hulpmotor

De oplossing hiervoor is de Preconditioned Air Unit, ofwel PCA. Zorgt ook voor frisse lucht, maar gebruikt elektriciteit. De hulpmotor op kerosine blijft dus uit. En dat maakt de lucht op het platform een tikje schoner en stiller. De PCA vind je dichtbij het vliegtuig. Van hieruit lopen 1 of 2 dikke rode slangen naar de buik van het toestel. Op Schiphol hebben we het aantal PCA’s onlangs flink uitgebreid met maar liefst 25 stuks. Ze zijn bestemd voor de grote vliegtuigen. Op Schiphol krijgen nu dus alle grote toestellen aan een gate via de PCA frisse lucht.

PCA’s voor kleinere toestellen komen eraan

Of er ook PCA’s voor de kleinere toestellen komen? Jazeker. Er zijn er zelfs al een paar op Schiphol. En er komen er voor eind volgend jaar nog 23 bij. Als ze er zijn, hoeft geen enkel vliegtuig aan een gate de hulpmotor nog te gebruiken voor een prettig binnenklimaat. Schiphol heeft prioriteit gegeven aan PCA’s voor grote toestellen. Want deze staan doorgaans vrij lang geparkeerd, soms wel een paar uur. De hulpmotor inwisselen voor de PCA levert hier de meeste winst op.

Speciale opleiding voor gebruik PCA

De PCA’s worden aan- en afgekoppeld door de afhandelaars. Al klinkt het simpel, een slang inpluggen in een toestel, dat is het niet. Het apparaat moet op de juiste manier gebruikt om het goed z’n werk te laten doen. Medewerkers hebben voor deze extra handeling een speciale opleiding gevolgd en hun werkprocessen zijn hierop aangepast. Zo leveren alle partijen op de luchthaven een bijdrage aan een schoner, stiller en beter Schiphol.

De PCA’s passen bij de ambitie van Schiphol om in 2030 een uitstootvrije grondafhandeling te hebben. Dat verbetert de luchtkwaliteit op en rond de luchthaven en zorgt voor een prettiger werkomgeving.

Lees ook de vorige blogs

  • Test met superbatterij op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Schiphol is de eerste luchthaven met een speciale batterij voor extra opslag elektriciteit. Extra voorraad is nodig voor al het elektrisch materieel.

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.