Op Schiphol zijn schonere en stillere vliegtuigen meer dan welkom. We stimuleren luchtvaartmaatschappijen om met dit soort toestellen te vliegen door korting te geven op onze luchthavengelden. Daar houden de luchtvaartmaatschappijen bij vlootvernieuwing dan ook rekening mee. Bovendien ontwikkelen vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing vliegtuigmotoren die steeds minder brandstof verbruiken en dus minder uitstoot veroorzaken.
Luchtvaartmaatschappijen houden bij vlootvernieuwing al rekening met de wens voor schonere en stille vliegtuigen. Zo kiezen veel airlines voor de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 in plaats van de Boeing 747 of vervangen deze stillere en efficiëntere widebody vliegtuigen oudere modellen van de Airbus A330 en Boeing 777. Met de nieuwe Airbus A320-NEO zijn er inmiddels ook een schoner narrowbody alternatieven voor oudere vliegtuigtypes. Onze verwachting voor de toekomst? We zien graag dat op Schiphol steeds meer vluchten met de nieuwste en schoonste vliegtuigen worden uitgevoerd. En dat de gehele vloot jaarlijks iets stiller wordt.
Het ultieme doel is natuurlijk elektrisch vliegen. Dat klinkt nu nog als toekomstmuziek, maar toch verwachten we dat luchtvaartmaatschappijen na 2030 steeds meer met hybride en 100% elektrische vliegtuigen naar Schiphol komen. Die ontwikkeling betekent een grote winst voor onze omgeving en het milieu, want hybride en elektrische vliegtuigmotoren veroorzaken minder uitstoot. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe schone en stille vliegtuigen zijn ook de Nederlandse luchtvaartsector en kennisinstellingen betrokken. Vanwege de lange ontwikkeltijd en levensduur van nieuwe vliegtuigen blijft kerosine voorlopig dé brandstof om op te vliegen.
Kunnen we als luchtvaartsector op korte termijn meer doen om de uitstoot te verminderen? Jazeker, via duurzame brandstof. Samen met de sector willen we kerosine gebruiken die gemaakt is van grondstoffen die geen milieuschade veroorzaken en die niet ten koste gaat van de voedselvoorziening voor mens en dier. Ook kunnen we zuiniger omgaan met kerosine, bijvoorbeeld door efficiëntere vliegroutes te volgen en betere landings- en startprocedures te ontwikkelen. Hierdoor verbruiken we minder brandstof.
Dankzij de geluidsribbels hebben we de overlast door grondgeluid kunnen terugdringen.
Kiezen voor de start- en landingsbanen en vliegroutes die de minste overlast veroorzaken.
Wil je per e-mail op de hoogte blijven van baanonderhoud en afwijkend baangebruik? De laatste ontwikkelingen en activiteiten rond Schiphol volgen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.