Vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing ontwikkelen vliegtuigen die steeds minder brandstof verbruiken en dus minder uitstoot veroorzaken. Maar het ultieme doel is natuurlijk elektrisch vliegen. Ondanks de positieve ontwikkelingen voor kleinere vliegtuigen, laat dit voor grotere types nog op zich wachten. Schiphol is onlangs gestart met een pilot met een taxibot. Hierdoor kan een vliegtuig zonder motor taxiën.
Dit voorjaar start Schiphol een pilot met een taxibot, een vliegtuigtrekker die het vliegtuig van en naar de baan rijdt. Hierdoor kan een vliegtuig zonder motoren taxiën en stoot dus minder uit. De pilot gaat de veiligheid en operationele haalbaarheid vaststellen. Daarna kan worden gewerkt aan de introductie van duurzaam taxiën op Schiphol.
Voor kleinere vliegtuigen maakt dit nu al een mooie ontwikkeling door. Maar de doorlooptijd voor de ontwikkeling van grotere verkeersvliegtuigen bedraagt echter 15 tot 20 jaar. Het duurt daarom waarschijnlijk nog wel tot na 2030 voordat deze toestellen op de markt komen.